Klassiek rondje GB met de VLIETER (24). - Reisverslag uit Ramsgate, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (24). - Reisverslag uit Ramsgate, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (24).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

13 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Ramsgate

De eerste augustus konden we eindelijk uit Brightlingsea vertrekken, de wind was nu zuidoost. Het eerste stuk recht in de wind, daarna moesten we naar het westen draaien en kregen we ruim wind. De wind was 5/6 en het eerste stuk hebben we op gereefd grootzeil en motor gedaan, ging prima. De ebstroom drukte ons de goeie kant op, de Wallet over naar de Spitway, die is heel ondiep maar met de zuid oosten wind was het water vlak en we hielden ruim twee meter water onder de kiel. Eenmaal in het Middle Deep kenterde het tij en voeren we half wind voor stroom; we liepen weer als vanouds. Vanuit het Middle Deep kom je over een ondiep stuk; de West Swin en daarna The Warp in. Dit is het vaarwater voor grote schepen naar Londen. Doorgevaren tot voorbij het verkeersscheiding stelsel en koers gezet naar de Medway. Op The Warp was het niet druk, alleen een paar baggerschepen en in de verte een containerschip. De Medway staat aangegeven als een zeer druk vaarwater maar wij hebben geen schip gezien buiten een paar jachtjes die dezelfde kant als ons oplagen. Dan is het nog 13 mijl de Medway op, van Sheerness naar Chatham, mooie rivier maar wel omgeven door industrie waar zo te zien totaal geen activiteiten meer zijn. Dan passeer je Gillingham waar Michiel De Ruyter in 1667 de ketting over de Medway gebroken heeft en een aantal Engelse Marine schepen heeft vernietigd. Vlieter is in 1967 hier geweest om 300 jaar “De Ruyter” te herdenken. Ik heb hier wat over geschreven op de website van de OGA, met een gedicht wat ik op internet vond en een stukje over Vlieter, zie de volgende links: http://www.sailing-by.org.uk/content/reflections-chatham-1667-and-1967 http://www.sailing-by.org.uk/content/dutch-medway-poem http://www.sailing-by.org.uk/content/vlieter-restored-dutch-classic
In Chatham was vroeger een enorme marinewerf, nu gesloten en omgebouwd tot museum. Ook de jachthaven ligt in een oud marinedok waar je via een sluis inkomt, dus geen probleem met het enorme tijverschil. Eén van de deelnemers had hier gewerkt. Later ook in een overdekt dok wat met particulier initiatief in gebruik genomen is als jachtwerf. Hij had hier zelfs gewoond en toonde ons trots zijn onderkomen in een hoekje van de loods. In Chatham zijn we een dag over blijven liggen, het was de bedoeling dat Leon tot Ramsgate aan boord zou blijven maar hij kreeg een telefoontje dat hij zondagavond al naar Kongo moest voor zijn werk dus heeft hij zijn terugvlucht omgezet en is zaterdag avond vanaf Londen Luton naar Amsterdam gevlogen.
Samen met Jan vertokken we zaterdagmorgen 03/08 voor stroom en voor de wind uit Chatham. Vanuit de Medway boven The Cant langs en onder de Red Sand Towers door naar Princess Channel, vlak boven het Kentisch Windpark langs. Red Towers zijn oude verdedigingswerken op stalen poten en zo te zien niet meer in gebruik, veel roest. Hier zie je trouwens windmolens zo ver het oog reikt, in de monding van de Thames liggen een aantal windmolenparken waarvan het London Array Windfarm de grootste van Europa is. Het geeft in ieder geval werkgelegenheid. In Ramsgate liggen een tiental schepen om die molens te onderhouden en die varen af en aan, mooie compensatie voor de veerboot naar Oostende die onlangs failliet gegaan is. Vanuit Princess Channel had ik koers uitgezet langs Pan Sand naar Queens Channel. Hier had ik het even goed benauwd; de wind was behoorlijk toegenomen en langs Pan Sand was een stukje waar maar drie meter water stond, het water werd heel bruin van het zand en ging nogal te keer. Gelukkig was het maar kort maar het had beter geweest het Princess Channel helemaal uit te varen. Vanaf Margate Sand hadden we het aan de wind en deze begon nog meer toe te nemen naarmate we dichter bij North Foreland kwamen. North Foreland rond hadden we het recht in de wind, rif erin, kluiver eraf en we moesten een aantal slagen maken richting Ramsgate, gelukkig sleurde de stroom ons er snel doorheen.
Ramsgate; we zijn rond, 68 dagen en 1970 mijl over de grond! Ramsgate was weer een officiële stopplaats en hier hebben we 2 dagen feest gehad. We hadden nu nog 10 dagen om in Cowes, Isle of Wight te komen, moet lukken.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Ramsgate

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.