Klassiek rondje GB met de VLIETER (5). - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (5). - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (5).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

02 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

Toen ik de schroeven van Witch en Mary Ritchie hoorden draaien heb ik me heerlijk omgedraaid en ben verder gaan slapen. Het was zaterdag en waren weer al een week onderweg. We hadden nog een week om in Hamble te komen dus rustig aan. Ook nu was het tij gunstig na de middag, dus om half twaalf de sluis in en naar buiten. Wind nog steeds N-NO. Zeil op en met ruim wind richting Beachy Head. In een weiland bij Beachy Head zagen we een heleboel drukte, later op de radio hoorden ik dat er de volgende dag een herdenking zou zijn van alle vliegeniers, omgekomen in W.O.2 met vliegshow etc.. Beachy Head was vroeger een belangrijk navigatiepunt voor de vliegtuigen richting oorlogsgebieden. Beachy Head ronden was apart, vrij licht weer maar om de punt plotseling meer wind, stroom en een rare golfslag. De wind was langs de krijtrotsen heel onregelmatig, daarom een stuk naar buiten gestuurd. Ten oosten van Beachy Head liggen de Seven Sisters, zeven heuvels op een rij met prachtige krijtkliffen. Op richting Brighton; prachtig zeilweer,Henk aan het roer, zon er bij en de log op 7 mijl. Bij Brighton dichter onder de kust gaan varen. Om 16.15 al voor de haven ingang van Shoreham. We konden nog met een vissersschip mee de grote sluis in en om 16.30 lagen we afgemeerd bij Lady Bee Marina. We zijn twee nachten in Lady Bee Marina gebleven, op de wal was een kroeg met prima internet verbinding dus daar hebben we uitgebreid gebruik van gemaakt. Verder niet veel te beleven hier, Brighton is dichtbij maar we vonden het allemaal wel goed en hebben ons beperkt tot wat wandelingen in de buurt. De meeste schepen in Lady Bee Marina zien er wat slecht onderhouden uit en er zijn er verschillende permanent bewoond. Maandag 29/04 om 12.00 uit Shoreham vertrokken met als bestemming Portsmouth, eigenlijk tegen beter weten in want de berichten waren NE, later W en nog later ZW toenemend tot 6. Maar misschien blijft ie nog wel even NE en met stroom mee moet het dan wel lukken. Vergeet het maar, eenmaal buiten was de wind al WZW en de stroom nog 2 uur lang tegen, we hebben twee slagen gemaakt, kwamen amper vooruit en het was niet comfortabel. Als dit nog 40 mijl zo moet pas ik. Dus om half drie 180 graden koers veranderd en voor de wind naar Brighton Marina. Inmiddels was de stroom wel de andere kant op dus pal voor de wind met stroom tegen en een inmiddels behoorlijke golfslag die kant op. Ik was blij dat we tussen de pieren van Brighton Marina zaten waar inmiddels het water overheen spoot. Half vier in de middag meerden we aan; toch nog 15 mijl gevaren! Maar 5 mijl de verkeerde kant op geëindigd. Het weerbericht zei dat de wind in de nacht naar het noorden zou gaan dus de wekker op vier uur om 5 uur tegen daglicht uit te varen en het opnieuw te proberen. Heerlijke Chinees hebben ze in Brighton Marina.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Brighton

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.