Klassiek rondje GB met de VLIETER - Reisverslagen van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER - Reisverslagen van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.