Klassiek rondje GB met de VLIETER (23). - Reisverslag uit Brightlingsea, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (23). - Reisverslag uit Brightlingsea, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (23).

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

11 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Brightlingsea

Op 24 juli ben ik op Kop Afsluitdijk in de bus gestapt en naar Hoek van Holland gereisd. Daar was ik al om zeven uur ‘s avonds terwijl de veerboot naar Harwich pas om half elf vertrekt. Maar je mag dan al aan boord en de restaurants zijn open, bovendien kun je de bagage kwijt in je eigen hut. Het was schitterend weer en we vertrokken met ondergaande zon, glas bier in de hand aan de reling de Waterweg af, relaxter kan het niet. De volgende ochtend wordt je dan om half zes gewekt dus ik dacht naar boven om te kijken als we Harwich binnenlopen; niks hoor we lagen al voor de wal, niets van gemerkt. Het was nog vroeg dus op Vlieter zouden ze nog wel in diepe rust zijn. De trein naar Manningtree genomen en daarvandaan gebeld. Pa, we doen mee aan de ladyrace, Pauline is schipper vandaag, hoe laat kun je aan boord zijn? We liggen in West Mersea op een boei. Weet je wat, vertel maar waar je heen vaart dan ga ik daar heen, dan heb ik de tijd en doen jullie je race maar. Dus met de trein naar Chelmsford en daarvandaan met de bus naar Maldon. Maldon, prachtig plaatsje, gegeten op een terrasje aan de haven en daarna te voet naar Heybridge Basin waar ze aan zouden komen. Flinke maar mooie wandeling langs een oude grindwinningput. Toen ik in Heybridge Basin aankwam lag de ingang nog droog dus dat ging nog even duren. Om een uur of vier kwamen de eerste OGA schepen in zicht en werden Heybridge Basin binnengeschut. En daar waren ze Pauline en Wilco met Vlieter. In de sluis aan boord gestapt, weer thuis! ’s Avonds hadden we een feestje en prijsuitreiking in Maldon en daar werden we met een dubbeldeksbus heen gebracht. Wilco bleef aan boord want Leon was ook ergens in de buurt op zijn fiets en zou die avond ook aan boord komen. Pauline kreeg de tweede prijs voor de Lady race, prachtig! Er was veel drank en een buffet. Toen we terugkwamen in Heybridge Basin zaten Wilco en Leon in The Jolly Sailor. Leon had net zijn fiets verkocht voor een aantal pints dus nog meer bier.
Wilco en Pauline hebben een geweldige tijd gehad, mooi weer, verschillende evenementen, veel havens. Ze hebben na mijn vertrek in Eyemouth 490 mijl gevaren en Farne Island,Newton Haven, Amble, New Castle, Sunderland, Whitby, Scarborough, Grimsby, Wells Next The Sea, Lowestoft, Southwold, Orford, Woodbridge, Waldringfield, Ipswich, West Mersey en Heybridge aangedaan.
We zaten nu aan het eind van de zgn. Ipswich week. Rondom Ipswich zijn veel OGA schepen en er hebben zich nu ook schepen aangesloten die niet rond Engeland meegevaren zijn, een drukte van belang. Wilco en Pauline hadden al een kleine week elke dag evenementen en wedstrijden achter de rug en hadden het eigenlijk wel een beetje gehad. De dag erop was er nog een wedstrijd naar Brightlingsea, die kon pas laat beginnen vanwege het tij en we moesten zelf de start en aankomsttijd etc. opgeven. Het naar buiten schutten duurde erg lang omdat er maar twee tot drie schepen gelijk in de sluis konden. Toen wij eenmaal buiten waren zaten de eerste schepen al zowat bij de finish. Voordeel was wel dat wij van een vol tij stroom mee profiteerden. Het was prachtig zeil weer, Leon deed de navigatie, Wilco en Pauline zeilden en ik ben maar in een hoekje gaan zitten. We hadden natuurlijk veel te veel zeil op maar liepen als een speer. We finishten na sluitingstijd maar hoorden later dat vanwege het schutten die tijd opgeschoven was. In Brightlingsea lagen we aan een ponton en moesten we met een watertaxi of eigen rubberboot naar de wal. ’s Avonds was er bij de plaatselijke zeilclub weer prijsuitreiking, feest en buffet. Weer in de prijzen, we hadden handen vol met ingegraveerde glazen en de wisselbeker voor het snelste niet gaffelgetuigde schip!
27/07 was een rustdag en hebben we wat rondgewandeld bij Brightlingsea, mooi gebied met veel kreken. 28/08 afscheid genomen van Wilco en Pauline, moesten maandag weer aan het werk en zijn vanaf London Southend naar Amsterdam gevlogen. Diezelfde middag hadden we het laatste Ipswich area evenement, parade of sails naar Wivenhoe. Jan Snijders was inmiddels ook weer terug aan boord, met jan en Leon half de middag zeilend met stroom mee River Colne op. Bij Wivenhoe aangemeerd bij de jachtclub, weer prijzen, toespraken en BBQ. Na afloop moesten we daar snel weg vanwege de harde ebstroom, we lagen met 6 schepen naast elkaar en moesten achteruitdraaien om niet meegesleurd te worden. Hier ging het bijna mis, de schipper van het buitenste schip was niet te vinden en we moeste er van tussenuit. Een heel gedoe waarbij wij een touw in de schroef kregen, was er gelukkig heel snel weer uit en met volle kracht vooruit schoten we ervan tussen. Maar de rubberboot hing er ook nog achter en die kwam als een stootwil tussen twee schepen te zitten. De rubberboot werd even heel smal en plopte er als een champagne kurk van tussen. Geen schade. Terug in Brightlingsea weer op de ponton en daar hebben we nog twee dagen gelegen, het weer was wat minder en de locale zeilers raadde het ons af de Thames Estuary op te gaan vanwege de vele zandbanken en ondiepe doorgangen. Uitstapjes gemaakt naar o.a. Colchester.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Brightlingsea

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.