Klassiek rondje GB met de VLIETER (7). - Reisverslag uit Hamble, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (7). - Reisverslag uit Hamble, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (7).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

05 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Hamble

Gosport Marina is de middelste van drie enorme jachthavens. Gosport heeft een apart gedeelte voor racers, hier kun je jezelf op laten leiden tot oceaanracer. In de haven zelf is het nog rustig, wel veel schepen maar geen mensen. Op de wal is het wel druk, we liggen tegenover een werf en er gaan hier zo,n 5 schepen per dag het water uit, schoonspuiten en opbokken voor onderhoud. Na aankomst wat rondgewandeld in Gosport en natuurlijk de pub in. Naast de jachthaven is een veerboot naar Portsmouth. De volgende dag op verkenning in Portsmouth. Er is hier een marine werf waarvan een gedeelte museum status heeft gekregen, net zo iets als in Den Helder maar veel groter, heel veel te bekijken. Een stukje naar het noorden is Gunwarf shopping centre, een vrij nieuw winkel centrum aan het water. Aan het eind staat de Spinaker, een stalen toren van 150 meter hoog in de vorm van een spinaker met op 120 meter een expositie ruimte en uitkijk. Nog meer naar het noorden ligt oud Portsmouth met vissershaven en vesting aan de waterkant, alles keurig gerestaureerd. In oud Portsmouth lijkt het of er meer pubs dan huizen zijn, leuk stadje waar je de vis gewoon in de afslag kan kopen.
Tijdens deze tocht moeten we in iedere haven waar we komen een handtekening ophalen bij een reddingbootstation. Henk heeft zich hier fanatiek opgestort en we hebben er al vier. Probleem in Portsmouth is dat er geen reddingbootstation is. Henk ik ga wel even met je mee, we zouden eerst een taxi naar een station in South Hailing nemen maar de taxi chauffeur wist niet waar dat was en vertelde ons dat er bij de gunwharf ook één moest zijn, niet dus. Gevraagd aan een visserman en die vertelde 6 mijl verderop. In Eastny aan de boulevard gevraagd bij een ijscotent en de dame pakte onmiddellijk de telefoon, ik ken die mensen zij ze, even kijken of er iemand is. Kust blijven volgen, nog drie kwartier lopen, het is bij Eastny Point, om vijf uur is er iemand. Drie kwartier werd een uur en die 6 mijl naar ik aanneem landmijlen zijn denk ik wel 10 zeemijlen geworden, ik had geen voeten meer, wel goed zo’n wandeling. We kregen een rondleiding, reddingverhalen en onze handtekening. Terug toch de bus maar genomen. Henk die nu op schoenen loopt en altijd zegt alleen op klompen te kunnen lopen kon ik maar moeilijk bijhouden. Voordat we in de bus stapten even de pub in, we werden gefeliciteerd met onze koning en darter Barney woont hier om de hoek, gauw weg hier voordat het te gezellig wordt.
Volgende dag 02/05 zijn we aan het eind van de middag met stroom mee richting Hamble vertrokken, tweede zomerse dag, warm en geen wind, bijna alles op de motor, het was maar 12 mijl dus geen probleem. Direct op de Rivier ligt een lange ponton en een deel daarvan is voor ons gereserveerd dus daar afgemeerd. We waren alleen, nog geen Old Gaffer te bekennen, we haddden de rubberboot nog niet opgeblazen en konden niet aan de wal, wat een oord, je ziet hier alleen masten, de haven meester gevraagd om een plekje voor de kant. Moeilijk, jachthavens zijn vol, maar Hamble jetty heeft een plaatsje tot morgenochtend. Verhuis naar Hamble jetty en het dorp in. Schitterend dorpje, dit is Engeland!

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Hamble

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.