Klassiek rondje GB met de VLIETER (11). - Reisverslag uit Fowey, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (11). - Reisverslag uit Fowey, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (11).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

19 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Fowey

We zijn tot 12/05 in Sutton harbour, Plymouth, blijven liggen vanwege de harde wind, totaal 5 dagen in Plymouth geweest, we liggen nu behoorlijk achter op ons schema, maar we zijn niet alleen, zover we na kunnen gaan liggen alle schepen hier in de buurt. Sutton Harbour is in het oude centrum van Plymouth met vissershaven, zeeaquarium en veel PUB’s en restaurantjes, je kan hier voordelig en lekker op de wal eten. Veel gewandeld, van alles bekeken. Fred Schotman maakte zich zorgen om zijn Raven. Fred doet met twee schepen mee, de Morgaine en de Raven, op beide heeft hij wisselende bemanning. De Raven ligt nog in Dartmouth, de bemanning is ziek naar huis gegaan. Gisterenavond is hij met een aantal mensen terug gereisd naar Dartmouth en hebben ze in de nacht (beter weer dachten ze) Raven opgehaald. Dat hebben ze geweten! Het was zo slecht dat ze de fok niet konden strijken en af en toe liepen ze 9 mijl, heel snel voor een schip van 8 meter.
Zondag 12/05 waren de weersvooruitzichten iets beter, wind WZW 5/6, wel behoorlijk aan de wind, we proberen het. Koers uitgezet naar Falmouth ongeveer 50 mijl. Van de andere schepen horen we dat ze naar Fowey River gaan, wij houden het op Falmouth maar als het tegenvalt kunnen we altijd uitwijken naar Fowey River wat 30 mijl is. Rif1 in het grootzeil en fok, bezaan en kluiver bij. Op motor en zeil de Sound af, eenmaal buiten de motor af, dat valt tegen, door de hoge golven komen we niet aan de wind en moeten we ruimer gaan varen. We zien een stuk of 5 schepen om ons heen,voor ons vaart de Leonora3 die ook heel ruim vaart, een mooi punt om op te sturen en zo maken we toch 5 mijl door het water. Een lange slag naar buiten en daarna proberen evenwijdig aan de kust te varen. We hebben al gauw besloten om ook naar Fowey River te gaan, Falmouth zou te lang gaan duren. Met drie lange slagen naar buiten zaten we voor Dodman point, hier was de zee heel ruw, wind nam toe en draaide 20 graden naar het westen waardoor we snel op lager wal afgingen. De andere schepen bleven wel langs de kust varen, ik begreep er niets van. Dus in een wilde zee recht in de wind gaan varen en fok en kluiver er af. Dat was niet gemakkelijk, ik kon bijna niet op koers blijven, was vergeten dat de klapkiel naar beneden stond en dat stuurt onder deze omstandigheden heel vervelend. De mast schudde als een gek, niet goed voor die oude lijmnaden. Toen het spul er eenmaal af was en de kiel omhoog gedraaid konden we op grootzeil en motor heel scherp aan de wind de laatste mijlen afleggen naar de ingang van Fowey River. Later hoorde ik dat alle schepen op dit punt de motor aangezet hebben en een lokaal bekende zeiler vertelde dat die windshifting hier heel normaal is. Op de rivier het grootzeil eraf en net achter Polruan gemeerd aan een boei.
We liggen tussen Polruan en Fowey, s’avonds krijgen we een lift van Fred met de Raven naar Fowey, we zitten met de bemanningen van 4 schepen bij Fred aan boord en zijn met zijn allen gaan eten, gezellig.
De volgende morgen 13/05 vertrokken er al heel vroeg een aantal schepen naar Falmouth, wij zijn met Raven, Morgaine en Leonora 3 naar een ponton verhuisd verder op de rivier. Het waaide behoorlijk en er was alweer heel slecht weer opkomst, een z.g kanaalrat, een lagedrukgebied dat in het kanaal uitdiept en heel veel wind geeft. Van Bonify hoorden we dat het in Falmouth heel erg te keer ging en dat ze bang waren dat de ponton zou kapseizen door de druk van de schepen die er tegen lagen. Wij lagen prima in het opper en Fowey is de moeite waard te bekijken, schitterend oud stadje.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Fowey

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.