Grenaa-Cornwerd - Reisverslag uit Kornwerd, Nederland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Grenaa-Cornwerd - Reisverslag uit Kornwerd, Nederland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Grenaa-Cornwerd

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

04 Juli 2011 | Nederland, Kornwerd

Het is nu vrijdag en morgen komen Wilco en Leon aan boord. Gaan we nog een stuk naar het zuiden of blijven we? We hadden eigenlijk niet zo’n zin meer om nog een stuk te varen, bovendien als wij nog 40 mijl gaan varen ben je een dag bezig en met de auto win je nog geen uur. Blijven liggen dus, kunnen we schoonschip maken, beddengoed uitwassen en Grenaa verkennen. De hele dag lekker bezig geweest, naar een andere box gevaren; hier waren alle stopcontacten bezet en we lagen nogal op de wind. Achter de kantine was het een stuk lekkerder en hadden we stroom. Later knapte het weer op en was het zelfs warm. We hadden ook nog eens een prima onbeveiligde internet verbinding. We hebben tegenwoordig een wifi antenne die alle draadloze internet verbindingen in de buurt oppikt. Een idee van ex collega Peter van der Gaast, besteld bij een verzendhuis in Hongkong, goedkoop en gratis thuisbezorgd, werkt prima. Aan het eind van de middag Grenaa in. Grenaa heeft 12.000 inwoners. Het heeft een vrij grote industriehaven en is veerhaven voor schepen naar Anholt en Varberg in Zweden. De jachthaven ligt naast de industriehaven, de jachthaven is groot en voorzien van alle luxe. Niet het soort haven waar wij weg van zijn, wij liggen liever in een oude vissershaven, maar voor nu prima om onze wasjes te plegen. Bij de haven ligt een soort havendorp met een paar hotels, restaurants en winkels, het eigenlijke centrum ligt 3 km verderop. Hier zijn we heengelopen en we kwamen er aan toen alle winkels aan het sluiten waren. We hebben hier wat rondgewandeld en door de ramen van het dichte museum staan koekeloeren. Het centrum van Grenaa is leuk. We hadden ook geen zin om met boodschappen terug naar de boot te sjouwen dus terrasje opgezocht en onszelf, op de laatste avond in Denemarken, het eten voor onze neus laten zetten. De volgende morgen onze spullen gepakt. Wilco belde om een uur of negen; “ we zijn er over een uur”. In de stromende regen spullen van de jongens aan boord en de onze in de auto. Nog wat gepraat en daar gingen we in de auto richting Nederland. Een beetje raar na drie weken op een boot. Langs de E45 stopten we bij een wegrestaurant om wat te eten en daar kwamen twee Deense jongens naar ons toe; ”mogen we meerijden naar Nederland? We willen naar Amsterdam.” Hadden we eigenlijk niet zo’n zin in. “We staan hier al drie uur in de regen en er gaat niemand die kant op. OK, wij eten wat en dan kunnen jullie mee.” Toen we het restaurant uitkwamen zaten ze netjes op de stoep te wachten. Het bleken aardige jongens 17 en 18 en ze gingen in een week heen en weer naar Amsterdam. “Zullen we jullie in Groningen afzetten, ook een leuke stad? Nee we gaan liever naar Amsterdam.” “Is er een bos waar jullie wonen? We kamperen in de bossen want we hebben geen geld. Nee bij ons zijn geen bossen maar we hebben wel een boom in de tuin dus mag je daar wel onder slapen.” Eenmaal bij Joure waren we de dikste vrienden en hebben we ze meegenomen naar Mc Donalds. We waren om negen uur s’avonds in Cornwerd en ze hebben in de caravan geslapen. Ze zouden de volgende morgen om half zeven weer vertrekken, maar na gebruik van de douche gingen ze uiteindelijk om tien uur de deur uit. Jammer; geen foto gemaakt van die twee. Toen belde Wilco; “we zijn net vertrokken uit Grenaa maar er is een koelwaterleiding van de motor gebroken. Het water loopt over de drempel van de motorkamer. Shit, waarom ben ik er nu niet bij! We redden ons wel, we hebben ruim wind, lopen 6,5 mijl en gaan richting Aarhus om het te repareren. Is er een brander aan boord en kunnen we een tijdje op de motor zonder koelwater? Nee geen brander, en niet op de motor zonder koelwater, dan smelt de waterlock!” Rotdag gehad, ik was blij toen ze s’avonds om acht uur belden; “we liggen voor de kant in Aarhus, we hebben een slang van de WC afgesneden en de leiding voor nood gerepareerd, we konden gewoon op de motor naar binnen varen, zeilend had ook wel gekund, er was ruimte genoeg! We liggen in de klassiekerhaven en er zijn al mensen aan boord die ons gaan helpen.”

En dat was het verslag van onze reis naar Denemarken; we hebben 2 dagen op de caravan staan poetsen en vertrekken woensdag naar Frankrijk. Morgen de buren helpen; het weer is goed en het hooi moet van het land, hoe hebben ze het zo kunnen timen!

• 05 Juli 2011 - 14:09

Eeltje En Marijke:

he vakantie gangers

wisten helemaal niet dat jullie een blog hadden ,ontdek het bij toeval (via facebook)
    nou jullie hebben weer vele belevenissen opgeschreven ja met een boot is er altijd wel wat te schrijven, nou lekker even genieten in het franse (land)

groetjes eeltje en marijke