Hals-Grenaa - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Hals-Grenaa - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Hals-Grenaa

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

30 Juni 2011 | Denemarken, Kopenhagen

Het werd de volgende dag inderdaad geen vertrek uit Hals en niet alleen door de rommelmarkt. Er stond nog steeds die harde Zuidoosten wind, ik had gedacht dat die na de middag wel zou gaan liggen maar hij blies gewoon door. We waren al een paar dagen in contact met Feya (dochter van Tom en Akkie), die met man Jacco en kinderen in Lille Binderup woont niet ver van Aalborg. Toen we in Aalborg waren konden ze niet komen, maar ze hadden nu een vrije dag en kwamen naar Hals. Leuk, gezellig gebabbeld en koffie gedronken. Ze hadden dochter Riemkje(10) mee en die schakelde feilloos over van Deens naar Fries en Nederlands; ik spreek ook Engels hoor! Omdat de wind bleef, besloten te blijven liggen tot de volgende dag, dus tijd voor de rommelmarkt. Hammy heeft veel in haar handen gehad maar niets gekocht, gelukkig maar, aan boord kan het alleen maar kapot gaan. Hals is een oud vissersdorp maar er is geen visser meer te zien, het is bootjes en toerisme. Donderdag morgen vertrokken, de wind was west, zwak en het regende. Koers uitgezet naar Grenaa maar het zou ook wel Randers kunnen worden. Het gat uit op de motor, toen we eenmaal de ondieptes voorbij waren en zuidoost konden sturen, het grootzeil, bezaan en fok bij. Na een uurtje geprobeerd de motor af te zetten en ja, we bleven mooi op 5 mijl door het water, we hadden wel wat stroom tegen. Na nog een uur nam de wind wat toe en liepen we 6 mijl. Besloten toch maar naar Grenaa te gaan, kunnen we eventueel morgen onze laatste volle dag aan boord nog een stukje naar het zuiden. Na nog een uur moest het rif erin, ik had voor die tijd de verbinding stuurautomaat helmstok gerepareerd met een bezemstok en dat werkte. Hammy ging uit voorzorg plat en werd gelukkig niet zeeziek. De zee kwam schuin achterin, we slingerden nogal wat en liepen af en toe 7 mijl. Ik vond het een beetje eng, deze wind was weer helemaal niet voorspeld en ik was er niet zeker van wat er nog meer zou komen. Het zag er ook dreigend uit met die buien. Daarom de fok en bezaan weggehaald en alleen op gereefd grootzeil verder, we bleven 6 mijl varen. Ik had een koers uitgezet die flink uit de kust bleef tot 6 mijl voor Grenaa, daarna op de kust aan, bij het naderen van Grenaa werden in het opper van de kust de golven beter maar de wind bleef. Het laatste stuk naar de haven was in de wind dus zeil helemaal weg. Om 18.45 meerden we af in de enorme Marina van Grenaa in een enorme box. Ruim 40 mijl gevaren in 7,5 uur; niet slecht toch? De laatste Helgolander fles Bokma van €6,50 aangeslagen.

• 02 Juli 2011 - 09:54

Joke:

wat een heerlijke vakantie,lijkt het mij,
    en volgens mij ,toch ook wel redelijk mooi weer???

geniet er maar lekker van
    gr Joke

• 03 Juli 2011 - 04:36

Feya:

Mooi verslag weer....Nu zullen jullie wel weer thuis zijn. Was erg leuk jullie na zoveel tijd eens weer te ontmoeten. Riemkje zei al dat ze later ook zo'n boot wil! Hammy succes met de rondleiding in Makkum.
    Wie weet tot ziens( in Frankrijk misschien???)
    Tuut.