Op pad met de sleurhut 1 - Reisverslag uit Banneux, België van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Op pad met de sleurhut 1 - Reisverslag uit Banneux, België van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Op pad met de sleurhut 1

Door: Hammy

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

06 Juli 2011 | België, Banneux

Een paar maanden geleden hebben we een klein caravannetje gekocht. Rixt zag hem staan, belde ons, en een uurtje later waren we in het bezit van nog een caravan. Een schatje, ziet er keurig uit, slaapplek voor 3 personen, gordijntjes, 2 gaspitjes, koelkastje, stromend water en zelfs een bosje kunstbloemen op de tafel, wat wil een mens nog meer voor € 500,--
De caravan is bedoeld als gastenverblijf in Taron. We wonen zelf in de stacaravan als we hier zijn, dus het wordt krap als er bezoek komt. Hiermee is het probleem opgelost. We hebben hem achter de kangoo gehangen en “en route” naar Taron,”Moja”, de hond van Rixt mee. Het koelkastje deed het niet, dus eerst via Gemert (Marktplaats) om een andere. Was zo gepiept, oude koelkast achtergelaten, stekker erin en hopla, in bedrijf. De eerste avond in België overnacht in Banneux in de buurt van Spa. In een klein dorpje, waar een beschermheilige van de armen een grote rol speelt. Banneux is een bekend Mariabedevaartsoord. Het bedevaartsoord ontstond nadat de twaalfjarige Mariette Beco (25 maart 1921) verklaarde dat Maria haar tussen 15 januari en 2 maart 1933 acht keer was verschenen en dat Maria zich toen de Vierge des Pauvres ("Maagd van de Armen") had genoemd. Tegenover ons stond een heel klein caravannetje, nog kleiner dan de onze, en daar kwam voordurend geschreeuw en gekrijs uit. Maar met de deur dicht hadden wij er geen last van. De volgende dag via Bastogne (de koeken?), en Neufchateau naar Sedan. Grote stad waar een heel groot fort/kasteel staat, een van de grootste kastelen van Europa. Hier hebben we even rondgelopen, mooie stad! Overnacht in Troyes, Volgens de legende wordt in 451 Attila de Hun bij de poorten van de stad tegengehouden door bisschop Lupus, en wordt een plundering voorkomen.De Noormannen brandden Troyes geheel plat in 892. Een stad met een rijke geschiedenis.De Seine stroomt hier en we stonden op een hele knusse camping. De volgende dag kwamen we door de Chablisstreek, dus bij een wijnboer het erf opgedraaid en een doosje Chablis gekocht. In de loop van de middag kwamen we door het dorp Clamecy. Heel verrassend. Midden in het dorp een sluis, in het Canal du Niverais, en een kommetje waar vrachtscheepjes en kruisers lagen. Het Canal loopt een heel stuk paralel aan de rivier, omdat die waarschijnlijk onbegaanbaar is op dit punt. Het kanaal bevat 110 sluizen: 32 aan de Loire-kant en 78 aan de Seine-kant. Oorspronkelijk aangelegd om hout voor verwarming vlottend aan te voeren naar de Parijse regio, werd het vrij vlug een economische motor voor de streek en een transportweg voor onder andere wijn, granen, steenkool en kalksteen. Tegenwoordig mag het kanaal enkel nog voor de pleziervaart gebruikt worden. Het behoort tot de mooiste kanalen van Europa. Schitterend weer, dus behoorlijk warm in de auto. Moja lekker even het water in, maar wel aan de lijn, want het stroomt hier behoorlijk. Daarna door naar Bourges. Dwars door de stad gereden met de sleurhut, want hier staat een kathedraal die je van verre al kunt zien, die wilden we graag van dichtbij bekijken. Maar geen parkeermogelijkheid in het centrum, dus maar weer doorgereden. Overnacht in Issoudun, een middeleeuws stadje.