Klassiek rondje GB met de VLIETER (14). - Reisverslag uit Milford Haven, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (14). - Reisverslag uit Milford Haven, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (14).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

09 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Milford Haven

30 mei ben ik in Dublin weer aan boord gekomen. Al op Schiphol hoorde ik bekende namen voorbij komen,” doen jullie met de OGA mee”, “ja we gaan naar de Morgaine” we zijn familie van Fred, dan lopen we in Dublin wel achter jou aan, OK. Gezellige ploeg en hun doel was eigenlijk de TT van Isle of Man en daar zijn ze later goed aan hun trekken gekomen. Jaap van der Most, Jan Snijders en een Engelse opstapper, Julian Lumai, zijn met Vlieter van Milford Haven naar Dublin gevaren. Jaap en Julian zijn daar weer van boord gegaan: Jaap had wat te vieren thuis en Julian ging terug naar Falmouth op zoek naar een ander schip om een oversteek mee te maken. We zijn Julian al een paar keer tegengekomen, is leerling aan een zeevaartschool en leert voor schipper in de (beroeps)pleziervaart. Hij wil zoveel mogelijk ervaring opdoen in zijn vakantie. Jan heeft dus vanaf 22 mei alleen aan boord gezeten, maar hij zegt een prima tijd te hebben gehad en de vele facebook berichten vanaf terrasjes en bars in Dublin zijn daar getuige van. Dublin is een prima stad om een paar dagen te vertoeven, veel te bekijken en enorm veel Pubs en eethuisjes. Een bezoek aan de beroemde Tempel bar hoort daar natuurlijk bij. In iedere PUB de hele dag door life Ierse muziek en ook op iedere straathoek staan muzikanten en showmensen. We lagen in Poolbeg marina aan de rivier de Liffey, basis voor de Old Gaffers van Dublin. Het OGA feest hier viel samen met het Dublin River Festival, een soort Sail Dublin inclusief Tall Ships. De avond voor aanvang waren we uitgenodigd op een museumschip, met drank, hapjes en talrijke toespraken, inclusief één van de burgemeester. De volgende dag waren er wedstrijden waar Vlieter niet aan mee mocht doen omdat we geen gaffel hebben, achteraf verkeerd begrepen, we mochten wel meedoen maar zouden niet in de prijzen vallen, vooruit maar. Zaterdagavond feest bij de jachtclub en zondag moesten we mooi liggen zijn op de rivier voor het festival met als sluitstuk Parade of sails. Op het festival lag 1 Tall Ship, de Gulden Leeuw uit Kampen, en die zagen we zondagmorgen vroeg al wegvaren, beetje sneu voor de organisatie. Verder lagen er wat kleinere klippers en er was een show met twee dansende havensleepboten, leuk maar niet fijn voor ons want we werden behoorlijk door elkaar geslingerd op onze showplek. Wel veel vertier en drukte op de wal. Na afloop nog even afgemeerd in Poolbeg Marina om alle vlaggen te strijken en afscheid te nemen. Het feest zou nog 2 dagen doorgaan maar we hadden wel genoeg gehad en de wind zou noord worden, dus nog even profiteren van ZW om richting Isle of Man te gaan. De afspraak was om achter Howth voor anker te gaan en s’nachts om één uur met het tij mee door naar Isle of Man. Toen we achter Howth arriveerden haalde Morgaine net zijn anker op met de boodschap we gaan door, de wind wordt morgen vroeg al noord. OK dan gaan we mee. Wij hadden een koers uitgezet naar Peel en Morgaine naar Port St Mary. De Pilot maar eens goed doorgenomen en Port St Mary was een goed alternatief en dichterbij, dus twintig graden van koers veranderd. De wind die aanvankelijk gunstig was, we liepen ruim 5 mijl, was inmiddels helemaal weg en leek al NE te worden dus motor bij. Ik had het eindelijk voor elkaar gekregen de plotter met de AIS te laten praten en we zagen nu alle schepen om ons heen. In het begin vond ik dit maar niets, je zit constant op die plotter te kijken en het is net of ze al over je heen varen terwijl ze nog mijlen ver weg zijn. Het eerste schip, een coaster voeren we voor langs, dus afvallen om hem SB langs te laten gaan, maar toen veranderde hij ook van koers en kwam hij weer recht op ons af, OK dan maar voor langs en dat was kennelijk zijn bedoeling want hij passeerde aan BB en dat AIS alarm mar piepen, af dat ding. De richting van het icoontje van die coaster klopte ook niet, stond 90 graden verdraaid t.o.v. zijn werkelijke koers, heel verwarrend. Later bij andere schepen stond dit gelukkig wel goed. En zo ging het de hele nacht door, vrij veel schepen die een noordelijke koers hadden terwijl wij NE moesten. Verder een rustige nacht met goed zicht, om een uur of 5 kregen we Isle of Man in zicht en al om 9 uur lagen we aangemeerd langs de Morgaine in Port St Mary. Deze haven valt gedeeltelijk droog maar wij lagen aan een kade met voldoende water, wel een meter of 4 verval. Eerst maar wat slaap inhalen.

• 11 Juni 2013 - 23:18

Pauline:

Ha kees,

Mooi verhaal! Wel pittig zo'n nachtje doortrekken in combinatie met actieve druk verkeer.

Hier alles ok. Volgende week word mijn huis in de verkoop gezet door de makelaar. Wel spannend. Nu nog even de laatste klusjes aan het oppakken voor de fotograaf die begin volgende week langs komt.

Afgelopen weekend samen met wilco naar de ardennen, stavelot geweest. Camping waar jullie vroeger kwamen. Was nl eindelijk weer weer om te fietsen. Lekker fikkie gestoken de twee avonden en gebbqt. Mijn verlenging bij de gemeente ziet er weer wat zonniger uit sinds vandaag, fijn. Ze kunnen nl geen eigen mensen vinden met dit profiel.. Verder ook al actief bezig met andere sollicitaties.

We hebben trouwens een ticket geboekt voor aberdeen op vrijdag 28 juni. Dus moeten nog maa even contact houden waar we precies afspreken. Ik heb er zin in. Mijn buurvrouw heeft een schoonzusje wonen in new casle en had allerlei leuke tips aan de oostkust:-) . Ze komen wrs zelf ook nog langs met de camper.

Wanneer komt hammy jou kant op? Zie haar nl nog niet terug in je verhaal. Hopelijk snel.

Veel plezier groetjes x Pauline

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Milford Haven

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.