Klassiek rondje GB met de VLIETER (15). - Reisverslag uit Douglas, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (15). - Reisverslag uit Douglas, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (15).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

17 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Douglas

Isle of Man, prachtig eiland, staat al heel lang op ons verlanglijstje, jammer dat Hammy er nog niet bij is. We zijn 1 nacht in Port St Mary blijven liggen. Wandelingen gemaakt in en rond het dorpje, Jan nam de bus naar Douglas en heeft een stukje van de TT van Man gezien. Er rijden hier heel veel motoren rond, vooral Britten maar ook Fransen, Duitsers en een enkele Nederlander. Er moeten hier katten zijn zonder staarten, alle katten die ik gezien heb hadden wel staarten. Sorry Hammy, geen foto. S’avonds in de plaatselijke pub gegeten en gebruik gemaakt van hun internet verbinding. De volgende morgen met Morgaine en Raven weer vertrokken voor een korte trip naar Castle Town Bay. Kort stukje maar wel lang over gedaan, de stroom was tegen en de wind zwak, zeilde mooi maar over de grond gingen we totaal de verkeerde kant op dus de motor moest er bij om uiteindelijk in Castle Town Bay te komen. Raven heeft het wel allemaal onder zeil gedaan en arriveerde uren later nadat het tij gekeerd was. In Castle Town Bay op een boei gelegen op een paar honderd meter van de haven. De haven zelf valt helemaal droog en we waren te laat om met hoog water binnen te lopen. Met de rubber boot naar de wal geroeid, schitterend stadje, veel historie en ook weer veel motoren. De volgende dag alweer vertrokken en rond de zuidpunt van het eiland gevaren door de Calf Sound tussen Man en het eilandje Calf of Man. We hadden voor stroom en werden als het ware door de Sound geperst. De Morgaine die een halve mijl voor ons zat nam de Little Sound tussen Man en een rotspartij(Kitterland) in de Calf Sound. Ik durfde dat niet aan, staat met laag water maar 1,6 meter water en je zag door de stroming het water kolken. We kwamen in de Sound ook nog een vissersboot tegen die met hengelaars rondjes lag te draaien, best spannend. Daarna langs de steile west kust richting Peel. Ook in Peel konden we niet naar binnen omdat we te laat in het tij waren. Er zit daar een klep voor de haven die neergelaten wordt vanaf 2 uur voor tot twee uur na hoog water. We lagen aan een pier bij de ingang, voldoende water onder de kiel maar wel onrustig door zeegang en voorbij varende schepen. Ook dit is weer een prachtig stadje inclusief kasteelruïne. Gerookte Kippers, zalm en garnalen gekocht bij de plaatselijke rokerij.
Helaas moesten we Isle of Man de volgende dag weer verlaten omdat we 7 juni in Belfast werden verwacht. Dus 06/06 om 10.45 met het tij mee naar het noorden. De bedoeling was om pal noord naar Port logan te varen en dan de volgende dag de korte oversteek naar Ierland te maken. Nadat we vertrokken waren draaide al snel de wind naar het noorden en moesten we afvallen om te blijven zeilen dus koers bijgesteld richting Lough of Belfast. Nog een half uur later viel de wind helemaal weg en voeren we over een Ierse zee zo glad als olie. Later kwam er wat wind uit het westen en voeren we aan de wind op zeil en motor zodat we een mooie snelheid van 6 mijl vast konden houden. Het nieuwe plan was om naar Donaghadee te gaan maar daar waren we al om 5 uur voor de haven dus door richting Bangor. Veel tegenstroom in de Donaghadee sound, hier zagen we 2 schepen van de OGA voor anker maar wij zijn doorgegaan, het werd tijd voor een goede douche. De Belfast Lough op was prachtig, nauwelijks wind, prachtige luchten en nevel over de Lough en tegen de heuvels. Om 20.15 lagen we vast in de marina van Bangor. De volgende dag richting Belfast, geen enkele informatie te vinden over Belfast in onze Pilot, maar we voeren met een stuk of 6 OGA schepen die kant op en we kregen van de havendienst voor de hele groep toestemming om zonder verder op te roepen over de rivier Lagan door te varen naar Abercornbasin. Om 15.00 in Abercornbasin aangemeerd aan de Windbreker. Abercornbasin ligt achter Queens eiland waar de helling en het Hamilton droogdok ligt waar de Titanic is gebouwd.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Douglas

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.