Klassiek rondje GB met de VLIETER (16). - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (16). - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (16).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

21 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

We zijn van 7 juni tot 10 juni in Belfast gebleven. De Belfasttak van de OGA had een schitterend programma in elkaar gedraaid. Er werd verteld dat Dublin en Belfast in dat opzicht elkaar proberen te overtreffen. Op de dag van aankomst werden we ‘s avonds ontvangen in het kantoor van de Belfast havencommissioners, gebouwd 150 jaar geleden in de stijl van een Italiaanse Palazzo. De haven commissioners is een groep ondernemers met belangen in de ontwikkeling van de haven en heeft ook een inspectiefunctie van schepen. Het geheel functioneert nog steeds als zodanig. We kregen een rondleiding en uitleg. Het oude gedeelte van het kantoor is ingericht als museum en hangt vol schilderijen van oude ondernemers. In de ontvangsthal staan de tafels en stoelen uit het kapiteinskantoor van de Titanic. De reden dat ze daar nog staan is dat ze bij de eerste afvaart van de Titanic nog niet klaar waren. Na de rondleiding toespraken, drank en hapjes.
De volgende dag hebben we het Titanic museum bezocht, dit is gebouwd tussen het Hamilton dok en het begin van de helling waar de Titanic en haar zusterschepen zijn gebouwd. De helling ligt er nog en in het midden staat een monument met alle namen van de omgekomen passagiers en bemanningsleden. Het museum behandelt hoe het leven was in Belfast in de tijd dat de Titanic werd gebouwd, de voorbereidingen voor de bouw, de bouw, proefvaart en de dramatisch verlopen eerste reis. Daarna veel verhalen over slachtoffers, nabestaanden en overlevenden en onderzoeken. Als laatste de zoektocht naar het wrak en de uiteindelijke vindplaats. Het geheel is mooi opgezet en heel indrukwekkend. ‘s Avonds ontvangst op de Nomadic, een schip gebouwd in dezelfde tijd als de Titanic voor het vervoer van passagiers naar o.a. de Titanic op de rede van Cherbourg. Dit schip heeft jaren als restaurant in Parijs gelegen, is door Ierland teruggekocht, gerestaureerd en ligt nu als museum in het Hamilton dok. We waren de eerste gasten, horeca vergunning was er nog niet en we moesten daarom onze eigen drank meebrengen. Ierse muziek en dans. De volgende dag kregen we een toer met rondvaartboot op rivier de Lagan met als eindbestemming Cutters Wharf waar een BBQ was georganiseerd. ‘s Avonds werden we ontvangen op de Confiance, een tot disco omgebouwd Nederlands binnenschip uit krimpen aan de Lek. Er werd verwacht dat we onze eigen muziek maakten, veel talent onder de Old Gaffers, de Nederlanders zongen de Zuiderzee ballade en Toen wij uit Rotterdam vertrokken, heel gezellige avond.
Belfast, prachtige stad, jammer dat het door het verleden een slechte naam heeft; nu, in ieder geval aan de oppervlakte, niets meer van te merken. De Noord Ieren in Belfast zijn zoals de Ieren in Dublin, heel gastvrij, vriendelijk, muzikaal en vooral trots op hun stad.
Maandagmorgen 10 juni om acht uur zijn we weer vertrokken op weg naar onze volgende bestemming Loch Melford. Voor de achterblijvers was er ook op maandag en dinsdag nog iets georganiseerd maar de organisatie in Belfast verzekerde ons dat ze alle begrip hadden dat we wel genoeg hadden gehad en verder wilden. De meeste schepen vertrokken dan ook richting Schotland. Een deel richting Kintyre en een deel richting Islay en deel naar Stornaway. Wij waren van plan om naar Rathlin te gaan, een eiland boven Ierland maar dat bleek zo’n rotkoers te zijn, plat voor de wind, dat we 30 graden zijn gaan sturen richting Campbletown. Prachtige koers, alles bezeild over het North Channel. Om kwart over acht s’avonds meerden we af bij de Campbeltownloch jachtclub.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.