Klassiek rondje GB met de VLIETER (18). - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (18). - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (18).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

21 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Oban

Croabh haven is een klein dorpje met een enorme Marina, het ligt vrij beschut maar niet tegen de Z-O wind die wij hadden en het ging aardig tekeer en het regende. Inmiddels was Hammy gearriveerd in Glascow en zou ‘s avonds de trein nemen naar Oban. Ik kwam er al gauw achter dat er om die tijd geen openbaar vervoer meer was van en naar Oban dus kon ik haar niet afhalen. In principe is er in iedere haven waar een evenement georganiseerd wordt een auto aanwezig maar dat was toch niet zo gemakkelijk, taxi werd afgeraden, duur. Veel dank aan de organisator van het gebeuren in Cowes, Ben Collins, want die is net zo lang blijven bellen tot er een auto op de haven stond die ik kon gebruiken. En daar ging ik; aan de linkerkant van de weg in een vreemde auto, ook nog automaat waar ik nog nooit in gereden had, maar het ging goed. In Oban weet ik al aardig de weg vanwege eerdere bezoeken dus het station was gauw gevonden. Net op tijd, Hammy stapte om half tien uit de trein. Oban in om nog wat te eten en weer terug naar Croabh Haven. Het restaurant op de haven bleek ook hotel te zijn dus kamer genomen zodat we even in alle rust bij konden praten.
Volgende dag 15/06 aan boord gegaan en na de middag vertrokken naar Loch Melford, vlak om de hoek. We zijn hier op uitnodiging van de OGA tak Oost Schotland en die hadden een bijeenkomst georganiseerd bij iemand thuis. We konden ankeren of op een boei of tegen lege zalmkooien aan in een baai bij het huis. Wat een mooie plek, het huis staat op een landtong en zowel aan de west als aan de oostkant zijn ankerplaatsen, vanwege de verwachte N-W wind lagen we aan de Oostkant. Hier zou je zo blijven, zo mooi. Het feest was geweldig, BBQ, spelen, muziek en heel veel gezelligheid, zelfs het weer was heel mooi. We moesten er met de bijboot heen, hun steiger lag vol met rubberboten. Laat geworden die avond.
16/06 na de middag vertrokken richting Oban. We moesten nu de Cuan Sound door, ook weer een beruchte doorgang met veel stroom. Weer niets aan de hand, heel mooi weer, doodtij en bijna laagwater. Met een stuk of 5 schepen in optocht voeren we hier doorheen. Weinig kunnen zeilen, geen wind. Om 19.00 meerden we aan op een boei voor Oban. De bedoeling was de jachthaven maar we zagen de Moonshiner op een boei dus even gedag zeggen en er was nog een lege boei dus toch maar niet naar de jachthaven, we lagen nu ook dichter bij Oban. In Oban een dag over blijven liggen. Wij hebben wel iets met Oban, vertrekpunt van de veerboten naar de Hebriden en daar zijn we verschillende keren geweest. Gezellig stadje vissers, toeristen en het weer was geweldig, ook is er een grote supermarkt dus flink voorraad ingeslagen.
18/06 vertrokken richting Fort William via Loch Linnhe. Weer geen wind, behalve na Corran maar toen waren we er bijna en hadden geen zin meer om het zeil te hijsen. Bij Fort William zagen we geen geschikte plaats om op een boei te gaan of te ankeren en voor we het wisten waren we bij Cronach. De sluismeester stond te zwaaien en voor het tot ons doordrong lagen we al in de eerste sluis van het Caladonisch kanaal. Jammer, ik had eigenlijk nog veel meer willen zien van het Oosten van Schotland. 15.30 meerden we aan in de sluiskom van Cronach. Het is hier vooral heel rustig met Ben Nevis in de verte. ’s Avonds wat gewandeld en de Neptunes stairs verkend.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Oban

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.