Klassiek rondje GB met de VLIETER (22). - Reisverslag uit Eyemouth, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Klassiek rondje GB met de VLIETER (22). - Reisverslag uit Eyemouth, Verenigd Koninkrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Klassiek rondje GB met de VLIETER (22).

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

10 Juli 2013 | Verenigd Koninkrijk, Eyemouth

Zaterdag 29/06 zou de deur voor de haven van Arbroath van 07.15 tot 10.30 open zijn. De bijeenkomst in de volgende haven Anstruther zou ’s middags om twaalf uur zijn, waren we al te laat voor, bovendien zouden we met vroeg te vertrekken met laag water voor Anstruther zijn, had ook geen zin. In ieder geval wilde ik de haven uit voordat de sluis dicht ging dus een berichtje naar Wilco en Pauline, graag de eerste trein nemen vanuit Aberdeen, en ja hoor, half tien stapten ze aan boord. Trossen los en varen. De wind was WZW 5, prachtige koers, pal noord, richting North Carr Rocks, wel tegen stroom maar we liepen zo mooi dat de stroom niet zoveel uitmaakte, bovendien zaten we al een week na springtij dus de tegenstroom viel mee. Al om 14.30 voeren we de Firth of Forth op waar we tegen wind en toen nog tegen stroom kregen. Motor maar bij; motor bij? Vlieter is een zeilboot pa, kruisen! Bovendien moest er een rif in, de wind nam toe. Enfin we kwamen natuurlijk niets voorruit, was niet zo erg want we moesten toch wachten voor Anstruther voor meer water in de haven. Om half zes meerden we aan, het verhaal van de havenmeester over de marifoon begreep ik niets van, gaf benamingen aan de pieren die niet in de pilot stonden, maar bij het binnenvaren stond er al een delegatie Nederlanders aanwijzingen te geven. Bij het aanmeren raakten we nog net bodem dus prima timing. Op Leonora 3 en Windflower na lagen hier alle deelnemende Nederlandse schepen, waar zijn al die Engelsen? Ook Windbreker die rond geweest is via Shetland was weer van de partij. Het feest was al afgelopen dus ’s avonds hebben we met alle Nederlanders ons eigen feestje gemaakt. De volgende dag zijn we in Anstruther over blijven liggen. Ook dit is weer een prachtig stadje en hier staat het visserij museum van Schotland, beslist de moeite waard te bezoeken, heel uitgebreid.
Maandag 1 july werden we in Eyemouth verwacht, 30 mijl naar het zuiden. De wind was nog steeds uit het westen maar wel hard, daarom een dubbel rif in het grootzeil getrokken en op grootzeil en de fok vertrokken. Prachtig, Raven en Morgaine vertrokken gelijktijdig. Raven zette koers naar de noordkust van de Forth of Firth, wij zetten met Morgaine koers richting Isle of May, een eilandje in de monding van de Forth of Firth. We zijn aan de oostkant, in het opper van het eiland vlak onder de kust doorgevaren en hebben een fotosessie gemaakt met Morgaine en Vlieter. Het eerdere plan om hier ten anker te gaan hebben we laten gaan , zou toch wel veel tijd kosten. Maar we zijn zo dicht onder de kust langs gevaren dat we het eilandje goed hebben kunnen bekijken. Voor het eerst Puffins gezien, jammer die beesten zijn veel te snel om te kunnen fotograferen. Op http://www.sailing-by.org.uk/content/stevenson-lights-treacherous-rocks-firth-forth staat een leuk verhaal over Firth of Forth. Aan het eind van de middag waren we in Eyemouth en kregen een mooi plaatsje aan het eind van de haven langszij Morgaine, Raven meerde aan langszij Vlieter. Zo lagen we weer met drie Makkumer schepen langszij.
Door de organisatie van de OGA in Eyemouth kregen we een tocht aangeboden op een gerestaureerd vissersschip, een fifie, De LH179 Good Hope. De schipper, Johnny Johnston, ex visserman, ex havenmeester is een wandelend geschiedenis boek en vertelde heel veel over Eyemouth en omgeving, we voeren langs de rotsen naar St Abbs haven en vlak onder St Abbs head door, prachtig. Hij vertelde over de disaster van 1881 waarbij de halve mannelijke bevolking van Eyemouth op zee gebleven is; op 14 oktober 1881 zijn alleen al uit Eyemouth 20 schepen vergaan waarbij 129 man zijn verdronken. Ik heb het nagekeken maar de ramp in Paesens en Moddergat was op 5 en 6 maart 1883 en hierbij zijn 18 schepen vergaan en 83 man omgekomen. Ook dit staat weer beschreven op Sailing By maar de schipper vertelde het iets anders, als die ramp niet gebeurd was dan was Eyemouth nu een veel grotere haven geweest, deel van het geld voor de uitbreiding is, omdat er bijna geen mannelijke bevolking meer was in Eyemouth, naar Peterhead gegaan.
En dit was het voorlopig voor mij, de volgende morgen heb ik mijn tas gepakt en ben op de bus gestapt naar Edinburgh en daarvandaan naar Amsterdam/ Cornwerd. De bus ging pas na een half uur en ik ben stiekem nog even teruggelopen naar de haven. Daar gingen ze, Wilco en Pauline met Vlieter de haven uit, dan gaat er toch wel iets in je om, ze hebben me niet gezien. ’s Avonds haalde Hammy mij op van het station in Hoorn en om tien uur zaten we in Cornwerd aan de borrel. 25 july stap ik in Ipswich weer aan boord.
Wilco en Pauline liggen nu in Whitby, hebben in The Kettle; Farn island voor anker gelegen, zijn in Amber geweest, New Castle en Sunderland. De OGA schepen zijn te volgen op; http://oga50.org/# klikken op follow boats en blogs en dan op see the combined map en uitvergroten.

• 22 Juli 2013 - 13:48

Folkert:

Hallo Kees:

Misschien herinner je mij nog. Ik was de vorige eigenaar van de Vlieter. (Terschelling)
    Afgelopen weekend vond ik nog documenten van de Vlieter. O.a. registratie formulieren voor Lloyd's uit de
    60e jaren en een originele tekening (dwarsdoorsnede) van de ontwerper.
    Ik heb gegoogled met de zoekvraag "zeiljacht de Vlieter"en kwam uit bij deze site. Leuk om te
    lezen en zien dat het schip er goed uit ziet. Heb je nog belangstelling voor deze documenten ?
    Zo ja dan wacht ik jouw reactie af.

Groet Folkert Kloosterhuis.

• 02 Augustus 2013 - 16:25

Kees Brooshooft:

Beste Folkert

leuk van je te horen, ik heb inderdaad belangstelling voor deze documenten. We moeten eens contact hebben, stuur svp je E mail, hier is de mijne brooshooft.cornelis@neuf.fr

• 21 November 2013 - 17:34

Roos Kuiper:

Leuk verslag Kees/Hammy. Maar ik wil je graag de foto's van de Vlieter voor de seven sisters sturen, mail is klaar maar je @ adres ..... brooshooft.cornelis@neuf.fr... wordt niet herkend, heb je ander @ adres ???
    Hartelijke groeten,
    Roos

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Eyemouth

Klassiek rondje GB met de VLIETER

Dit jaar bestaat de Engelse OGA (Old Gaffers Association) 50 jaar. Om dit te vieren is er een evenement in Cowes, Isle of Wight van 15 tot 18 augustus. Voorafgaand aan dit evenement is er een z.g.n. Round Britain Challenge. Deze start op 5 mei in Hamble, gaat met de klok mee om Engeland en eindigt op 15 augustus in Cowes. In havens onderweg zijn er evenementen georganiseerd; we varen dus van evenement naar evenement. Uitgebreide informatie is te vinden op de OGA50 site; http://oga50.org/
Vlieter is geen gaffelgetuigd schip maar wordt bij dit evenement toch gedoogd omdat we lid zijn van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten) en donateur van OGA Nederland. Vlieter is 2 april uit de winterstalling gehaald en weer te water gegaan. We hebben sindsdien veel klussen geklaard en haar klaargemaakt voor deze reis.
De opvarenden voor het eerste gedeelte zijn Kees Brooshooft, Jan Snijders en Henk Slump. Met deze bemanning varen we tot Milford haven, daar ga ik met Henk van boord en neemt Jaap van der Most het voor twee weken over, Jan blijft dan nog aan boord. In Dublin kom ik weer aan boord en gaat Jaap naar huis. Hier moeten we kiezen voor de route via de Shetlands of via het Caladonisch kanaal. Ik ga zelf voor het Caladonisch kanaal en hoop dan dat Hammy zover is dat ze mee kan. In Inverness komen Wilco en Pauline aan boord, Hammy gaat dan naar huis en ik vaar nog een paar dagen mee naar Peterhead of Anstruther. Wilco en Pauline varen dan richting oostkust, we lossen elkaar waarschijnlijk weer af in Ipswich. Het laatste stuk en daarna weer terug naar Makkum doe ik dan samen met Jan. De stukken die Jan niet bij ons aan boord is stapt hij misschien over op de Morgaine of gaat naar huis.