Van Makkum via Harlingen, Groningen naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Van Makkum via Harlingen, Groningen naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Van Makkum via Harlingen, Groningen naar Delfzijl

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

12 Juni 2011 | Nederland, Delfzijl

Ik was graag vrijdags na Hemelvaartsdag vertrokken maar Hammy had nog werk geboekt voor vrijdag en maandag. Dus toen kon ik nog wel even naar een pensioenvergadering op dinsdag in Den Haag en toen kon Hammy nog wel even met de Makkum kennisquiz meedoen op woensdag. Dus vertrek bijna een week later. Wij beginnen onze boot vakanties graag rustig en ik kan Hammy geen groter plezier doen dan door het Reitdiep te varen en daar een nachtje te blijven liggen. En ik vind dit ook prettig want je kunt nog wat laatste dingen aan de boot prutsen en onderweg nog spullen kopen. Dus donderdag morgen alles aan boord gebracht en om 1 uur uit de verenigingshaven vertrokken. We konden net niet met een schutting van de kleine sluis mee met als gevolg dat we anderhalf uur lagen te wachten; “rust”. Daarna met het laatste van het opkomend tij mee richting Harlingen en afgemeerd in de Noorderhaven. In Harlingen de nodige inkopen gedaan. Veel collegae gezien en koffie gedronken bij Ada en Akko. Ada en Akko zijn kennissen van de VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten)en pas neergestreken in Harlingen. Zij hebben een wereld reis van 6 jaar gemaakt met hun klassieke boot. Zij hebben hier een boek van uitgegeven, veel stukjes in de waterkampioen gehad en geven lezingen over hun reis.
Vrijdag 10/06 al om 07.45 vertrokken en het Van Harinxsma kanaal op, via Franeker en Leeuwarden de Dokkumer Ee op, via Dokkum etc. richting Dokkumer Nieuwe Zeilen. Mooie route met veel bruggen, wel een emmertje bruggeld meenemen. In Dokkumer Nieuwe zijlen geschut naar het Lauwersmeer. Het Lauwers meer is prachtig, we vonden een steiger voor ons alleen en zijn hier afgemeerd. ‘s-Avonds hadden we grazende oerossen in onze voortuin en heel veel vogels.
Zaterdag 11/06 Weer vroeg vertrek, in de Zoutkamperril zaten we voor de eerste keer vast, en goed ook. Vlieter tilde z’n kont op en viel scheef. Loskomen op eigen kracht lukte niet. Toch komen hier grote schepen voorbij, de vaargeul staat aangegeven met takjes maar die moet je dan wel aan de goede kant passeren. Een langskomende kruiser heeft ons losgetrokken, de schipper vertelde dat je deze takjes aan de zuidkant moest passeren, waarom, nou ja omdat het daar dieper is. Bij Zoutkamp de brug door en het Reitdiep op. Het Reitdiep is een natuurlijke rivier waardoor vroeger het zoute getijdewater vanuit de Lauwers zee tot aan Groningen kwam. Het Reitdiep kronkelt zich door het Groningse landschap, de oevers zijn prachtig en met fantasie, en dat heeft Hammy, zie je de Vikingen hier de rivier optrekken om hun slag te slaan in de stad Groningen. Door Groningen varen is een feest, veel drukte op de kant, veel bruggen die worden bediend door 2 brugwachters die je op de fiets volgen en om en om een brug bedienen. Dit is vroeger anders geweest; Groningen had onder de watersporters een slechte naam vanwege de brugbediening. In Groningen zijn we afgemeerd in de jachthaven Oosterhaven. De wal op en gegeten in “het pakhuis”; aanrader.
Zondag 12/06 Vertrek 0900, in Konvooi; ‘Zondags is er beperkte brugbediening, op vier tijden, de eerste om negen uur. Het konvooi bestond uit ons alleen maar de diensdoende brugwachter deed precies om negen uur de brug open en daarna ook de andere om op het Eemskanaal te komen. Het Eemskanaal is breed, lang en recht. Maar toch; je hebt een goed uitzicht op het omringende landschap omdat het hoog ligt en je passeert ook mooie dorpjes. In het Eemskanaal liggen ook een aantal bruggen die net als in het Reitdiep vanuit een centrale post bediend worden. En keurig op tijd, als ze eenmaal weten dat je op weg bent houden ze hun monitoren in de gaten en bedienen de brug zo, dat je eigenlijk geen vaart hoeft te minderen. En in Groningen kun je je emmertje bruggeld thuislaten, alle bruggen die we gepasseerd zijn, inclusief de doorvaart door de stad, zijn gratis. Aan het eind van het Eemskanaal ligt het sluizencomplex van Delfzijl, daar geschut en door naar het wad. Wij zijn niet zo weg van Delfzijl, als we al blijven dan varen we door naar Termunterzijl. Maar we hadden nog tijd genoeg, dus door.