Op de lange latten.......... - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Op de lange latten.......... - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Op de lange latten..........

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

04 Februari 2007 | Frankrijk, Lasseube

Zaterdag 03/02
We zijn een week lang uit de lucht geweest met internet; vorige week kwamen we op het idee om toch maar TV te nemen via internet, dit had er eigenlijk gelijk bijgeleverd moeten worden maar dat is niet gebeurd (ander verhaal). Dus wij via internet TV aangevraagd bij onze provider Neuf. Prompt de andere dag geen internet maar ook geen telefoon meer. Alleen Skype deed het nog, kwamen we bij toeval achter omdat Gip ons opriep via Skype, heel wonderlijk. Dus maandag bellen met Neuf telecom wat er aan de hand was; bij hun was alles goed, of wij alle stekkers er wel goed in hadden? Ja? Dan krijgt u nu een nummer van een monteur, kost 90€ en die moet u zelf betalen. Geweldig trouwens hoe Hammy zich redt in het Frans, funest voor mijn Frans want ik doe mijn mond niet open als zij zo aan het redeneren is. Donderdag de monteur erbij maar die kwam er ook niet uit, twee uur bezig geweest, veel “putains” en het zweet op zijn hoofd. Uiteindelijk heeft die monteur met Neuf gebeld en uitgelegd dat het toch bij hun zat, antwoord Neuf; het zou binnen 7 dagen opgelost worden.
Vanmorgen nog steeds geen telefoon en internet, toen belde de post aan; een pakje van Neuf met de decoder voor de TV. “Zullen we dat ding er maar aanhangen je weet maar nooit, we hebben tenslotte ook Skype”. TV aan, decoder aan en die begint zich netjes te installeren maar zegt dat hij geen signaal krijgt, probeer het over 5 minuten nog een keer dus wij dachten ja ja………... Maar na 5 minuten weer installeren en tot onze stomme verbazing hadden we beeld en prompt deed de telefoon het weer en internet ook, leve Neuf!!
Zodoende zijn we een week achter met ons verhaal en we zaten te popelen om weer wat te schrijven want vorige week hebben toch wel een heel mooi weekend gehad.
Zaterdag ontdekte Hammy een Bric en Brac in de buurt dus dat was feest, ik heb er sneeuwkettingen gekocht want die zouden we de volgende dag nodig hebben, maar ze bleken thuis gekomen te klein, dus daarna nieuwe gekocht in de supermarkt. Als iemand nog sneeuwkettingen nodig heeft; ik ben er nu achter dat die dingen maten hebben en het is maat 6. (5€)
Zaterdag aan het eind van de middag was er in Lasseube de intocht van Le Carnaval Biarnés. Een reizend carnaval dat in deze streek, “Pays de Béarn”, van dorp naar dorp trekt. Leuk, zie foto’s. Ik noem het maar de hofdame; krijgt van een delegatie dorpsbewoners de sleutel van de dorpspoort en maakt die open, waarna de stoet onder begeleiding van muziek en dans het dorp intrekt. Er was daarna een paar uur lang muziek en s’avonds eten in het maison pour tous (dorpshuis).
De andere dag vroeg op sjouw; skiën. Ski de fond (langlauf). Van een collega een mooie bestemming gekregen, jammer genoeg wat ver weg maar dat kon de pret niet drukken. Cauterets, 30 km voorbij Lourdes en dan nog 8km omhoog de bergen in naar Pont de Espagne. In Cauterets ski’s gehuurd en daar gingen we, zwaar hoor, maar de sneeuw was mooi en het weer ook. Wel wat druk want het was het eerste weekend dat er echt volop geskied kon worden. Maar met de langlaufers viel het wel mee. In Cauterets stond het barstens vol met auto’s; vanuit Cauterets gaat er in skilift de bergen in. Pont de Espagne is heel mooi, veel dennenbomen op de hellingen en een prachtig plateau richting Spanje.
Volgende keer (morgen al), gaan we wat dichter bij. Plateau de Benou, vlakbij Col de Marie Blanque. Een half uurtje hier vandaan. Col de Marie Blanque is heel populair bij wielrenners, de Tour komt er ook wel eens langs. De Col is nu afgesloten vanwege de sneeuw. Morgen gaan we niet langlaufen maar faire de raquet, dat is op tennisrackets door de sneeuw lopen, razend populair hier. Goed voor de conditie, de echten gaan hier met de ski’s op de rug op de raquettes de bergen in en skiën als het vlak is of naar beneden gaat. Zover zijn wij nog niet, eerst de hartslag maar eens onder controle krijgen als we gewoon omhoog lopen.

Kees

• 04 Februari 2007 - 10:32

Hutzezon:

Hammy,Fryslan,koffie,taart en een peuk.

Wat wil je nog meer ?
    Groeten,
    Sonja & Gip

• 04 Februari 2007 - 10:36

Anno & Marga:

Bonjour Kees en Hammy,
    Comment ça va? Wat een lekker pak sneeuw! Het levert wel heel mooie plaatjes op. Heel erg leuk te lezen dat jullie zo genieten. Wat merk je toch dat we met z'n allen best 'afhankelijk'zijn geworden van de digitale snelweg. Als internet het niet meer doet voel je je toch wel een beetje verstoken van contact met de 'buitenwereld'. Wij hebben in Duitsland draadloos internet en dat werkt ook niet altijd feilloos, natuurlijk kunnen we wel weer verbinding maken met een kabel door het huis, maar dat was nu net niet de bedoeling. TV hebben wij nu via een schotel, kabeltv kennen ze hier nog niet op het platteland, maar als het onrustig weer is valt de verbinding weg en dan sta je ook even raar te kijken. Op die momenten wordt je wel even op je zelf teruggeworpen, ach en dan lezen we gewoon weer 'ouderwets' een boek ter ontspanning of doen gezellig een spelletje Carcasonne. Gelukkig zijn wij 'jonkies'nog niet verleerd hoe we onszelf kunnen vermaken, maar het is toch wel prettig als je gebruik kunt maken van 'the best of both worlds'. In elk geval fijn dat bij jullie alles weer werkt, zo ontvangen wij weer jullie leuke mail! Groetjes van ons uit Wymeer.

• 04 Februari 2007 - 10:40

Rixt:

blij dat julliu weer in de lucht zijn! werd inderdaad weer tijd voor een verhaaltje.. IK WIL OOK LANGLAUFFEN weeeh

• 04 Februari 2007 - 14:02

Loekie:

heerlijk genieten echt Hammy een bakje en een sigaret en een mooie natuur .Ik mis je wel in de bib, liefs Loekie

• 05 Februari 2007 - 15:51

Eeltje En Marijke:

hoi hammie en kees

he hammie doe je toch nog wat met een tennis racket hihihihi
    ik dacht dat jullie in frankrijk zaten lijkt india wel wat die telefoon toestand betreft.
    we zijn wel een beetje jaloers op die sneeuw ,als je elke dag in de 34 gr zit zou je wel een sneeeuwduik willen maken.
    maar we genieten volop
    hebben al weer aardig wat uurtjes prachtig kunnen zeilen en liggen nu 80 mijl vanaf cochin,volgende week steken we over naar de maledieven.we zijn nu volop aan het klussen op de escape.
    nou luitjes geniet ze en een dikke tuut van eeltje en marijke

• 07 Februari 2007 - 18:19

Yvonne:

Hoi Hammy enKees,

Heerlijk om te zien hoe jullie genieten! Lekker he?In de sneeuw en met het zonnetje erbij. En dan ook nog feest in het dorp met al die mooie kleurige verkleedjes.
    Kees,je moet gewoon met Hammy afspreken dat jullie in het vervolg ieder de helft van het verhaal op dat moment in het Frans doen!ik bedoel als jullie met een franse instelling moeten spreken. Ben vandaag op de fiets door besneeuwde weilanden naar Kathy (oudste dochter) en kleinkids geweest. Was ook heerlijk.uurtje fietsen en dan memory met mijn kleindochter spelen. Morgen(donderdag 8 februari) wordt hier ook een dik pak sneeuw verwacht. Verheug ik me nu al op. Verder is eindelijk het nieuwe regerings-akkoord klaar en in ieder geval komt er nu eindelijk een generaal pardon! Nou Hammy en Kees, blijf vooral genieten dan blijf ik meegenieten. Groeten aan Rixt en Oane.

Liefs uit Groningen
    Yvonne

• 09 Februari 2007 - 08:21

Erica En Baukje:

Hoi, Kees en Hammy

Het sneeuw hier nu ook,wij dachten dus de tennis rackects ook maar onder.
    Maar helaas de sneeuw was gauw weer weg.
    Met tranen in de ogen keken we naar jullie foto´s.En waren we even daar, waar het prachtig
    weer is.Geniet er maar van, ik denk dat er meer jaloers zijn op jullie in de goede zin van het woord.Wij blijven jullie volgen,op jullie grote avonturen in Frankrijk.

Liefs Erica en Baukje