NAPPI - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu NAPPI - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

NAPPI

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

18 Februari 2008 | Frankrijk, Lasseube

Jammer dat de site verdwijnt, we hebben er zelf ook leuke herinneringen aan.
Inmiddels zijn onze fotorechten verlopen en staat er alleen nog tekst, kale boel. Dus wat hebben we besloten; we houden de site in de lucht.
Ik heb hopelijk best wel veel te melden in de toekomst over de vorderingen van ons stulpje in Taron en dat kan natuurlijk best op deze manier.
Ik hoop niet dat het zo’n roer-om verhaal wordt, alhoewel de onvermijdelijke burgemeester nu al een rol speelt in onze verbouwplannen, aardige man trouwens; licht chaotisch maar daarover een volgende keer.
Dit eerste verhaal gaat over onze tractor;
Ingewijden weten dat ik een aantal jaren geleden een in erbarmelijke toestand verkerende tractor gekocht heb. Maar het is wel een tractor met veel PK’s onder de kap, compact en met veel mogelijkheden, ook nog voorwielaandrijving, dus ideaal voor het hellende terrein in Taron. Eigenlijk moet die tractor naar Taron! Van de zomer waren hier twee reeds gepensioneerde collega’s op bezoek en één van hen, Jaap, zei onmiddellijk; “geen punt, breng ik naar je toe, op eigen kracht”. Leuk verhaal, maar zoiets gaat natuurlijk heel lang duren en aangekomen is mijn reeds\versleten tractor nog veel meer versleten als hij/ zij? het al haalt.
Dat zag Jaap ook in, dus: “we brengen hem wel op een kar”. Samen met Hildebrand, de andere gepensioneerde collega hebben ze de boel bestudeerd, gesprekken gehad met politie, ANWB etc. het kon allemaal. De tractor, merk Napolitane, werd door de heren omgedoopt in Nappi.
Nappi werd voor de reis nog voorzien van nieuwe banden en op 2 januari heb ik hem op de kar gezet en achter de bus gehangen. Ik had op internet bij de vrienden van Napolitane club geïnformeerd hoe zwaar deze trekker was en men beweerde 950kg; geen probleem voor de kar. Maar s’avonds sprak onze buurvrouw Klazine me aan en die vroeg “waar moet dat heen met die trekker, zou ik maar eens wegen, ik schat 2 ton”! Nou heb ik Klazine heel hoog staan, dus Jaap en Hildebrand zijn voordat ze vertrokken nog even langs een weegbrug gegaan. Gewicht 2070 kg.!! Te zwaar! Na wat heen en weer gebel, ik was weer op mijn werk in Pau, hebben ze Nappi gedeeltelijk ontmanteld en de onderdelen in de bus gelegd. Er moesten ook nog wat trekstangen mee voor de fundatie van het huis en dat maakte dat ook het totale gewicht van de combinatie net iets te hoog was. We hebben het er ook nog over gehad de banden van de kar te vernieuwen maar dat was zonde, zagen er nog prima uit; wel een reserve band mee.
Op maandag 14 januari zijn ze vertrokken. De heren hebben het prima naar hun zin gehad, jammer van het slechte weer onderweg. Wel een klapband maar dat liep allemaal goed af; reservewiel er onder en weer door. De eerste stop was in Rouen. Onderweg geprobeerd nieuwe banden te kopen maar dat hield met één band op. De volgende stop was boven Bordeaux in St. Savin, woensdag het laatste stuk binnendoor naar Taron. Tussen de middag werd ik gebeld: “we zijn er bijna”, dus ik die kant op. Spannend allemaal. Ik werd regelmatig op de hoogte gehouden van de vorderingen, maar het is toch niet zomaar iets met zo’n gevaarte 1500 km. af te leggen.
We hebben Nappi onder aan de heuvel gelost, naar boven gereden en in z’n hok gezet. Daar moest hij gelijk weer uit want de bus redde het niet naar boven en gleed op de natte bladeren de greppel in. Nappi trok hem er zo weer uit.
Nappi heeft trouwens al veel werk verzet, zware zaagmachine bij de buurman opgehaald en ook poutres (balken) voor in het huis, maar daarover later.
Jaap en Hildebrand zijn meegegaan naar Lasseube en daar heb ik een maaltijd voor ze bereid. Helaas werd Hildebrand overvallen door een raar virus en at niet mee. De volgende dag zijn ze weer richting Nederland gegaan. Je snapt die gepensioneerde jongens niet, waarom nou zo’n haast? De terugweg was wat minder voorspoedig, van de weg gesleept met motorpech. Enfin, Jaap en Hildebrand reuze bedankt, ik hoop dat we het er nog een keer uitgebreid over kunnen hebben en misschien tot een volgend transport.

  • 19 Februari 2008 - 13:43

    Eeltje En Marijke:

    ja ja ze zeggen wel eens hoe ouder hoe gekker maar dit is hoe ouder hoe meer trekker hahahha groetjes eeltje en marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kees en hammy

Wij gaan een jaartje wonen in Frankrijk. Kees gaat werken en ik niet. Via deze pagina willen wij familie, vrienden en bekenden op hoogte houden

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 186167

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 01 September 2013

Klassiek rondje GB met de VLIETER

09 Juni 2011 - 01 Augustus 2011

Vakantie 2011

01 Januari 2007 - 01 Januari 2008

Frankrijk

Landen bezocht: