Van Borkum via Langeoog naar Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Van Borkum via Langeoog naar Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Van Borkum via Langeoog naar Helgoland

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

16 Juni 2011 | Duitsland, Helgoland

Maandag 13/06 was de wind zuid 6 dus zijn we op Borkum blijven liggen en hebben wat rondgewandeld. Dinsdag 14/06 zijn we van Borkum vertrokken, eigenlijk hadden we om 03.00 moeten vertrekken om met stroom mee het Rifgat uit te gaan en ook weer met stroom mee naar het oosten, maar ja het is nu eenmaal vakantie dus vertrek om 08.45. We wilden vanuit Borkum rechtstreeks naar Helgoland varen maar dat is 80 mijl en voor een dagtripje wel heel veel dus we zijn vertrokken met we zien wel. Dat zien wel was snel duidelijk. De wind was NW 4, het Rifgat daarom niet bezeild, 10 mijl lang en tegen stroom. Dus toen we eindelijk zeil konden zetten en af vallen was het twaalf uur en de halve dag al om. Het moest dus Norderney worden of één van de volgende eilanden, het werd Langeoog. De aanloop voor Langeoog zag er een beetje eng uit, in de vaargeul stond maar 3.5 meter water, naast de vaargeul zag je duidelijk de ondieptes en de stroom was dwars op de koers. Gelukkig waren er amper golven, maar ik was blij dat tussen Baltrum en Langeoog de dieptemeter weer naar 10 meter ging. Eenmaal tussen de eilanden zaten we in de beginnende vloedstroom en zoefden we met ruime wind de kop van Langeoog rond. Voor de haven zeil naar beneden en de haven in. Bats; vast in de ingang van de haven, met veel gedoe weer los en buiten de haven voor anker om te wachten op meer water. Om negen uur weer geprobeerd maar nog steeds te weinig water. Jammer, een paar jaar eerder hebben we hier helemaal geen probleem gehad en Langeoog is best wel leuk om te liggen. Omdat het al laat was besloten een mooi ankerplekje te zoeken en daar de nacht door te brengen. We lagen in het opper achter het eiland, konden tot laat in de kuip zitten en Hammy maakte een geweldige maaltijd klaar. Heerlijk geslapen en de andere dag werden we wakker met wad geluiden dus wat wil je nog meer. Het wad was spiegelglad, er kwam een schouw voorbij die verder onder de eilanden het oosten in ging, kunnen wij niet met onze diepgang dus we waren jaloers en gedoemd de Noordzee weer op te varen. Om 10.45, net voor hoogwater Langeoog anker op gegaan. Hoewel er nauwelijks wind stond was er nu een behoorlijke zwel vanuit het noorden het gat in en veroorzaakte op de ondiepte heel rare zeeën. Het leek of de brekers in de vaargeul stonden maar dat was gelukkig niet zo. Op nieuw blij dat we weer op diep water zaten. Zeilen kon niet vanwege te weinig wind, op de motor richting einde grote scheepvaart route en bij de laatste boei hiervan TG19/Weser2 koers noord richting Helgoland. Die koers konden we ook zeilen met 3-4 uit het westen. Bij het kruisen van de grote scheepvaart routes geen grote schepen in de buurt gehad dus we konden mooi onze koers houden. Om 19.30 lagen we aangemeerd in de haven van Helgoland. De wal op om onze hongerige magen te vullen.

• 25 Juni 2011 - 07:36

Antje En Lammert:

Hoi fekânsje gongers jullie zijn of waren aardig onderweg naar Hvidesande in Denemarken, kun je lekker haring vissen 70 meter achter de brug in de fjord, moet je wel eerst hele volksstammen oosteuropeanen aan de kant duwen maar dan heb je lekkere haring voor op de bbq of om te bakken. de rest van jullie verhaal lezen we wel als je weer thuis bent. voor nu een goede tijd en oan't sjen

• 25 Juni 2011 - 07:43

Kees En Hammy Brooshooft:

Antje, Lammert, hebben we overwogen maar Hvidesande is een beetje moeilijke haven, zeker bij harde westenwind.

• 26 Juni 2011 - 14:25

Feya:

Ha Hammie en Kees.
    Prachtig zo'n reis per boot!! waar komen jullie aan in Denemarken? Jullie zijn natuurlijk altijd welkom hier! (bovenin Jutland) Veel plezier. Jullie hebben nu in ieder geval mooi weer!
    groetsjes,Feya