Het Limfjord; Thyberon-Gryngore-Fur - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Het Limfjord; Thyberon-Gryngore-Fur - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Het Limfjord; Thyberon-Gryngore-Fur

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

24 Juni 2011 | Denemarken, Kopenhagen

Het Limfjord loopt door de kop van Jutland en verbindt de Noordzee met de Oostzee. Bij de ingang aan de Noordzee ligt Thyberon en bij de uitgang aan de Oostzee ligt Hals. Wij zijn weg van het Limfjord en van plan hier een aantal dagen rond te varen. In 2000 zijn we hier ook geweest met de Vlieter en hoewel het verleidelijk is de plaatsen van toen weer terug te zien, willen we dit juist vermijden. We zijn één dag in Thyberon haven blijven liggen. Je ligt hier in de oude vissershaven en die is best wel sfeervol. Maar dat is dan ook het enige sfeervolle aan heel Thyberon. Het dorp? Stad? Is heel nieuw en erg ruim opgezet en komt heel ongezellig over. Maar het is een vissershaven en dat spreekt mij altijd aan. Er is hier nog kleinschalige visserij maar er liggen ook enorme Noordzeekotters en zelfs fabrieksschepen. In de zomer kun je de visserijveiling bezoeken. We ontmoetten hier een Zoutkamper visser op een Deens kottertje met Hollandse klooten in de mast en een ZK nummer. Hij vertelde dat hij hier al 40 jaar zijn thuishaven heeft, maar nog steeds Nederlander is met een huis in Zoutkamp. De grote kotter heeft als thuishaven Thyberon, zijn kinderen bemannen die nu, en zijn allemaal met Deense schonen getrouwd. Trots liet hij ons de besomming zien van zijn kotter die diezelfde middag binnengekomen en nu al weer naar zee was. Later hoorden we dat hier veel Nederlandse vissers neergestreken zijn en een Deens liefjes hebben. En wat wil je, er lopen heel mooie bij en de Dogger visgronden zijn dichterbij dan vanaf Nederland. Ze proberen in Thyberon toerisme te trekken, er zijn musea en er is het Sneggelhuske (schelpenhuisje). Thyberon haven is ook leuk omdat hier de plezierjachten binnen komen die oversteken van en naar Duitsland, Nederland, Engeland, Noorwegen en Zweden. Mensen wisselen hun ervaringen uit, hun kaarten, weerberichten, etc. Op het strand staan nog de bunkers uit de tweede wereldoorlog; zijn bij ons al lang opgeruimd. 23/06 vertrekken we uit Thyberon en gaan het Lymfjord kanaal door en de Nissum Bredning op. Het Limfjord bestaat uit behoorlijke plassen water, alles zout (brak) omdat het in verbinding staat met de Noordzee en de Oostzee. De stroming en tij verschil is afhankelijk van de windrichting. We hebben nu harde westen wind en voor stroom. Met alleen grootzeil en het rif er nog in van de barre tocht van eergisteren gaan we met een 6 mijls vaart richting Odde Sund. Hier moeten we wachten voor de brug. We weten nog steeds niet hoe hier de lichten werken, als de brug open gaat geeft hij eerst 2 rode knipperlichten en daarna 2 rode vaste lichten, we volgen de andere schepen die er liggen, altijd goed. We varen nu de Kas Bredning op richting Ny-Kobing, we lezen dat Glyngore tegenover Ny-kobing wel een leuk haventje is dus besluiten daar te stoppen, voor Glyngore passeren we de Salling Sund brug waar we onderdoor kunnen. We zijn 2 nachten in Glyngore blijven liggen, het waaide nog steeds keihard en we waren een beetje moe van de wind. Wat gewandeld en klusjes aan de boot gedaan. 25/06 zijn we weer doorgegaan. Eerst even naar Nykobing wat rondgewandeld en door richting Fur waar we s’avonds aankwamen. Het was zaterdag en druk in de oude haven van Fur, daarom buiten achter een nieuwe pier gaan liggen, prima plekje. Morgen meer over Fur.