Tripje naar de kust - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Tripje naar de kust - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Tripje naar de kust

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

21 Januari 2007 | Frankrijk, Lasseube

Gisteren zijn we naar Bayonne en Biarritz geweest. Via de peage ligt dat op een uur van Lasseube. We vertrokken met stralend weer, helaas was het aan de kust wat triest. Op aanraden van een collega bij Peyrehorade van de peage gegaan en de laatste 30km langs de rivier gereden. Vanaf Pau stroomt de Gave de Pau en vanaf Oleron Gave d'Oleron, die komen bij Peyrehorade bij elkaar. De rivier heet dan Gaves Reunion en nadat er dan nog wat andere riviertjes bijgekomen zijn heet het laatste stuk langs Bayonne; Adour. Geweldige rit, heel rustig, vrij vlak landschap met aan weerszijden van de rivier enorme oude Baskische boerderijen. We zijn hier in het Basken land. Het Franse Friesland maar dan in het Zuiden(tweetalig). In Urt de baron brood gekocht en langs de rivier gegeten. In Bayonne wat door het oude centrum gelopen, nauwe straatjes veel kleine winkeltjes. Ik ben hier ooit eens met een aantal niet nader te noemen collega's op cursus geweest (Turbo Meca) en zijn toen een avond flink uit geweest. Ik dacht dat het oude centrum vol met kinderkopjes lag, maar die waren weg, of het komt ergens anders door. Vanaf de monding van de Adour(vroeger weleens zitten vissen met Wilco en Leon) langs de kust naar Biarritz, helemaal volgebouwd, jammer. Biarritz zelf wordt behoorlijk opgeknapt en is leuk; compleet met casino's en enorme hotels. De stad is heel dicht tegen de kust gebouwd met helemaal beneden een klein oud vissershaventje. De Oceaandeining slaat hier dood op de rotsen en dat moet met veel wind heel spectaculair zijn, was het nu eigenlijk al. Fijn om even de kust te zien, rond Lasseube hebben we alleen heuvels en verderop bergen. Volgens de mensen hier is dit het gebied met de minste wind in Europa. Een heel verschil met Cornwerd, vaak zit er inderdaad geen enkele beweging in de lucht. Niet altijd prettig want de mensen mogen hier graag hun tuinafval verbranden en de rook blijft dan als een deken over het dorp hangen en volgens mij stookt de buurman oude schoenen in zijn kachel. Je vindt hier in de buurt dorpen en stadjes met Zuid Nederlandse namen; Gent(Gan) Goes, Brugge, schijnt te komen door de invloed van een Zuid Nederlander die hier heel vroeger gewoond heeft.

• 21 Januari 2007 - 11:48

Eeltje En Marijke:

hoi cees en hammie
    fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar
    Mooi tripje hebben jullie gemaakt
    Bayonna hebben wij voor anker gelegen.

• 21 Januari 2007 - 11:50

Eeltje En Marijke:

o shit vergeet de groetjes en een dikke tuut
    vanuit een warm inda
    eeltje en marijke

• 21 Januari 2007 - 11:57

Odb:

haai people!

Wat een mooie uitzichten! vet mooie fotoos, jammer dat het wat triest wie! as ik bij jim bin wol ik der ek wol hinne! mei jim alles goed dus! mei mij ek hjer, bin juster nei een optreden west! wie super leuk, dernei natuurlijk nog even op stap west! (wist wol die muziek die ek wol op de computer stoen!)we belle wol wer us?!
    hoi lieve memmie en lieve kees!

dikke tut van oane!

• 21 Januari 2007 - 15:41

Anno En Marga:

Bofkonten! En aan de foto's te zien zijn jullie er echt!

Groetjes uit Duitsland.

• 22 Januari 2007 - 18:27

Yvonne:

Hoi Hammy en Kees!

Leuk dat ik zo mag meegenieten met jullie. Prachtige foto's ook. En dan nog een beetje culturele- en geschiedenisles ook.
    Ga zo door.Wij gaan nu eindelijk een (klein) beetje winterweerk krijgen hier, Blauwe luchten, zonnetje en lekker koude wind. Vannacht eindelijk een beetje vorst.

Lieve groetjes,
    Yvonne de Witt

• 24 Januari 2007 - 17:44

Pleunie:

hee hoi, leuk om zo mee te mogen genieten! Prachtige foto's! groetjes; van ons

• 07 Februari 2007 - 12:37

Durk & Hilly: