Bezoek Rixt, Giel en Amarins - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Bezoek Rixt, Giel en Amarins - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Bezoek Rixt, Giel en Amarins

Door: Hammy

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

25 September 2007 | Frankrijk, Lasseube

Dag 1: Aankomst in Lasseube, prachtig weer. De nabije omgeving verkend, daarna een lekkere boeuf bourgignon van Hammy gegeten. Kaartspelletjes gedaan tot het 12 uur was….. Luidkeels werd er gezongen yn it frysk en Frans oui oui!!. Mooie zijden pyjama, hakmes, waterpik, grillpan en elektrische tandenborstel gekregen. Supergezellig de eerste dag dus!

Dag 2: Rixt jarig, alsof ik nog niet genoeg verwend was, ook nog ’s ochtends een ontbijtje op bed, weer zingen en nog meer cadeautjes! Mooie lingerie, Franse huisssokjes en een oengaboenga?!? Kees had ook een mooi cadeau en trakteerde op een diner in het beste restaurant van Pau. Lief hè? We zijn ‘s middags met de klussenbus illegaal richting Pau gegaan en lekker langs de boulevard en door de stad gewandeld. Met Kees afgesproken op het terras bij de Irish pub, daar zit het zo mooi met een prachtig uitzicht op de Pyreneeën. Rond half acht richting “Le Berry” gelopen want dan gaat het open en er staat meestal een hele rij te wachten. Hammy had verteld dat ik jarig was dus kreeg ik lekkere champagne! Heerlijk gegeten maar ik weet niet wat er in de slakken van Amarins zat want die wist de Franse keuken op zijn kop te zetten (Zie foto). Op de terugweg naar Lasseube werden we achtervolgd door de maan en dit was erg gevaarlijk met al die slingerweggetjes…

Dag 3: Rixt niet meer jarig. Giel had even genoeg van al dat vrouwengekwek en besloot een wandeling te maken. De dames vertokken rond het middaguur om boodschappen te doen in Oloron. Amarins wilde de Franse zon aanbidden na de boodschapjes. De koopdrang van Hammy en Rixt was nog niet bevredigd en zij gingen met z’n tweetjes naar de Emmeaus in Lescar. Een tweedehandszaak wordt overigens op z’n Frans bric en brac genoemd tja.. En jazeker, iets brieks gekocht. Bij thuiskomst nog geen Giel, dus sommigen maakten zich al ongerust!!. Rixt niet, die had alle vertrouwen in haar stoere Afrikaan! Uiteindelijk rond half acht kwam Giel opgetogen aansjokken. Had een prrachtige tocht van 40 km gemaakt, zei hij! Als beloning voor deze enorme prestatie hadden Amarins en Rixt een lekkere maaltijd gemaakt; lamskoteletjes, liggend op een bedje van rode uiencompôte en puree. S’avonds werd er weer flink gekaart door de dames. Tot laat in de nacht.

Dag 4: Vrijdag. Alweer zon!! Giel neemt een voetenbadje, want de schat had wat blaartjes op zijn voetjes….Voordat we het huis in Taron gaan bekijken nog even naar de andere Emmeaus, en door naar Taron. Alleen de oprit is al geweldig. Het huis heeft hier en daar nog een verfje nodig maar dat is het ongeveer ……laten we zeggen!!!!.....” We moeten eerst het terrein ff verkennen”! Het huis (Giel noemt het Chateau de Charlis) ligt midden tussen eeuwenoude eikenbossen met een ongelooflijk mooi uitzicht!! Giel gaat met Kees het domein Chateau de Charlis grondig verkennen! Hammie en “de dames” buigen af naar het vossenhol om daarna het geheimzinnige riviertje te gaan verkennen. Dit riviertje vormt de benedengrens van het domein. Giel vindt dat de bomen wel wat “tender loving care” nodig hebben en biedt zijn diensten aan voor minstens een jaar, want zo lang heeft hij ongeveer nodig om de boel te snoeien!! Na de verkenningstocht verzamelde iedereen zich rond een heerlijke fles Juranon en de conclusie van de gasten na die fles was dat Chateau de Charlis ongelooflijk veel potentie heeft en dat Giel later best woningruil wil doen als het klaar is.

Dag 5: Beetje regenachtig, Giel koopt een maiskip op de markt. Daarna zijn we rond het eind van de morgen vertrokken naar Saint Jean de Luz. Hier hebben we heerlijk geluncht! We hebben de stad ff verkend en zijn langs de pier en het strand gelopen. Einde van de middag zijn we verder gereden naar Spanje, onderweg hier en daar gestopt voor ‘t prachtige uitzicht. (zie foto’s) Bij de grens hebben we nog ff de drank en sigaretten voorraad aangevuld. Was hier lekker goedkoop! ’s Avonds hebben we 2 films gekeken…lekker dom tv gekeken onder het genot van verschillende tapas: lekkere worstjes, toast met crème fraiche met kaviaar en uitjes, overheerlijk!

Dag 6: Het weer is weer opgeknapt. Kees en Giel gaan ’s ochtends al vroeg uit de veren om de bergen in te gaan. Het leek ons vrouwen maar beter om niet met de mannen mee te gaan aangezien wij niet beschikken over hun enorme conditie en uithoudingsvermogen en graag zo nu en dan een rookpauze inlassen! Wij hadden besloten om wat dichter bij huis de bush-bush in te gaan. Ook Kees en Giel hebben erg genoten, dit is te zien op de mooie foto’s! Wij vrouwen waren eerder thuis, dus was Hammy inmiddels met de kip begonnen. Het arme beestje heeft meer dan 3 uren in de oven gezeten en hij was niet te eten…net plastic!’s-Avonds klaverjassen en pesten.

Dag 7, rond de middag vertrokken naar Oloron, de oude stad bekijken en inkopen doen voor ‘t avondeten. Rixt was zo onder de indruk van de omgeving dat ze niet op de weg lette. Ze stapte in een gat in de weg en is ernstig gewond geraakt. Een gat in de knie en haar teen onder het bloed. Meteen naar de “Pharmacy” waar ze erg goed geholpen is. Snel inkoopjes gedaan en weer terug naar huis om vervolgens een potje te tennissen! Zwaargewonde Rixt en Hammy hebben Giel en Amarins dik ingemaakt. Eenmaal weer thuis heeft Giel heerlijk gekookt: Franse Canard. (Eend wel te verstaan! )

Dag 8: De eend van gisteravond moest natuurlijk wel kunnen zwemmen, dus we zijn heel laat naar bed gegaan en ook heel laat er weer uit, x-aantal potten koffie, koffertjes inpakken en toen moesten we al op weg naar het vliegveld!
Snik......al weer naar huis.

Amarins, Rixt en Giel

• 26 September 2007 - 18:04

Joop En Harmke:

volgens mij leven jullie daar echt als god in frankrijk. Het is echt afzien daar. Wat een prachtige omgeving, ben benieuwd hoe et er met veel sneeuw uitziet. Groetjes

• 27 September 2007 - 20:01

Oane:

bin toch stiekem wol in bytsje jaloers! wie harstikke gesellich volgensmij!naja tis net oars!eigen skuld dikke bult!fien it wol leuk dat jim in moaie tiid heffe han!

ciao, oane

• 29 September 2007 - 14:58

Marja V.d.most:

zo dus jullie hebben Giel gestrikt!
    Alleen als ik hem zo zie met een rokje op de bank en roze gevouwen wasgoed op de tafel....dan begin ik toch een beetje te twijfelen.
    Leuk om allerlei plekejes op de foto te herkennen.Alleen die "kip"kan ik nergens vinden,Toch niet weggegooid?

• 30 September 2007 - 13:34

Loekie:

Zo dat is genieten zeg. ,en nog van harte gefeliciteerd met jullie vacantie huis in france, het ziet er allemaal geweldig uit een prachtige natuur en veel uitwijk mogelijkheden zie ik. wat gezellig dat de kids er waren ,gisteravond hadden ze een party georganiseerd heb nog niks gehoord maar reken maar dat het gezellig was. nog een fijne tijd , liefs loekie en Joh,

• 03 Oktober 2007 - 17:52

Yvonne:

Heee Levensgenieters,

En ik maar werken en werken.De hele dag achter de computer problemen van belastingbetalers op te lossen!
    Maar ik kijk wel nog steeds en lees de mooie verhalen. Ben ik jaloers? Ja! Maar niet ziek hoor Hammy. Alleen mijn computer (oud beestje) begeeft het bij het bekijken van zoveel moois en dan moet ik steeds resetten.
    Nou,ik hoop dat ik je gerustgesteld hebt en ik hoop dat ik in ieder geval in de nabije toekomst een keer kan meegenietemn met jullie!
    Ziet er allemaal prachtig uit.

Veel liefs

Yvonne

• 09 Oktober 2007 - 16:42

Lily:

Hi Rixt & Michiel (als jullie de "Waar ben jij nu?"-site regelmatig bekijken),Hammy & Kees,

Sorry voor de late reactie op het leuke verslag en de fraaie foto's van het septemberbezoek in Pau. Het was druk met veel babysitten hier + in Kokstad en andere dingen.
    Om jaloers van te worden: prachtige omgeving, veel te doen op shopping-gebied (zo te lezen), lekker eten binnen-en buitenshuis, veel plezier met elkaar, wat wil je nog meer??!

Trouwens: ook genoten van de andere bezoeken. Leuk hoor, zo'n website!

Liefs en groetjes, Lily.