Kastanjetijd in Lasseube - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu Kastanjetijd in Lasseube - Reisverslag uit Lasseube, Frankrijk van kees en hammy brooshooft - WaarBenJij.nu

Kastanjetijd in Lasseube

Door: Pietsy

Blijf op de hoogte en volg kees en hammy

05 Oktober 2007 | Frankrijk, Lasseube

Donderdag 27 september om 16.00 landen wij op het vliegveld van Pau en stond
Hammy klaar met de, voorheen, klussebus van Cees. Wij samen voorin en Tjitske in het "woongedeelte" achter, met de instrukties van Hammy. Zodra wij politie zagen moest Tjitske op de vloer duiken. In de bus mogen nl. maar 3 personen vervoerd worden dus waren wij zwaar in overtreding!
Onderweg borrelden al snel de eerste ooh en aah's op uit onze kelen. Wat een
prachtig landschap. We reden langs een slingerweg met haarspeldbochten het
dorp Lasseube binnen. Door vakkundig gemanoeuvreer van Hammy werd de bus op
de plek van bestemming geparkeerd en volgden er nog meer ooh's en aah's bij
het zien van dit schitterende bêd en brochje. We installeerden ons in de
luxe slaapkamers, die van mij zelfs met eigen douche ( dacht ik, de rest van
de bewoners prefereerde deze boven de badkamer, dus waren zij eveneens
geregelde gasten in dit vertrek)
De koffie werd geserveerd op het terras en daarna de dorpsstraat in om naar
de slager annex kroeg te gaan. Een winkeltje waar madam Hammy in het Frans
een paar biefstukken van het ras acquitaine blonde bestelde. De slagersmadam sneed ze onder onze belangstellende blik geraffineerd van de blonde bout.
Thuis gekomen werd er eerst geborreld waarna Hammy ons een verrukkelijk maal
voorschotelde, met de blonde acquitaine als specialiteit! Heerlijk.
Kees arriveerde om 11.30 na een paar dagen Aberdeen. Nog even bijkletsen,
wijntje, rum-colaatje, gezellig.
Vrijdag zijn we met z'n allen naar het toekomstige bêd en brochje van Kees
en Hammy geweest. Wat een stekkie zeg! Gelukkig houden ze beiden erg van
klussen want er valt nog wel het één en ander te doen daarzo. Hoe het gaat
worden weten beiden al, dus voordat wij het weten zitten zij al in het reeds
aangeschafte bad op pootjes in hun nieuwe badkamer met uitzicht op hun
property!
We hebben 1,5 uur gewandeld rond het landgoed, door een maisveld, hoog gras
en langs een riviertje. Van de vijgenboom gegeten en kastanjes geraapt.
Meegebrachte koffie gedronken in het zonnetje op stoelen die nog in het huis
stonden.
Er stond ook een prachtig oude schuur, opknappertje, met achtergelaten
linnenkasten en meerdere spulletjes die Hammy wel interessant vond. Gewoon
even een stikkertje plakken op de dingen die kunnen blijven staan Hammy!
Sterkte met de verbouwing.
Op de terugweg nog meer kastanjes gezocht, dat ging de volgende dagen zo
door "oh, kijk wat een dikke, die kun je toch niet laten liggen?" Met
prikkelende vingers van de kastanjestekels ,in een súper-supermarkt inkopen
gedaan voor het avondmaal. Lekkere carnardpaté bij de borrel en Kees
schotelde ons verrukkelijke gebakken gamba's voor. Nog een wijntje? mmmm
heerlijk.
Ze hadden het ook steeds over sjakkesjoeren,wel een heel vreemd Frans woord
volgens ons! sjakkesjoere, sjakkesjoere.
Nog nooit van gehoord!
Zaterdag was het tijd om de Pyreneeën te beklimmen. Na een prachtige
autorit, met kreten van Hammy en Kees als: ook een mooie bouwval Broos en
dat is een mooi oud schuurtje Ham en dat is ook een schitterende plek om te
wonen, kuierden wij aan de voet van de bergen. Een fascinerend gezicht, die
hoge bergen met hier en daar al sneeuw op de toppen.
Op de terugweg een terrasje gepikt in Laruns, een dorp op de route van de
Tour de France. Thuisgekomen werd de barbecue aangestoken om alvast een paar
kastanjes te poffen. Helaas bleven ze iets te lang in het vuur liggen, beetje hard en droog.
Gelukkig was er een wijntje om de slechte smaak weg te spoelen en werden wij wederom op een heerlijk maal getrakteerd, courgette van eigen tuin gevuld met een bijzonder smakelijke vulling en Oane-pasta. De wijn vloeide, de oogjes werden zwaar toen Kees voorstelde om een nachtwandeling te gaan
maken. Altijd! Zaklamp erbij en rondje camping. Daarna nog één afzakkertje en richting slaapvertrek.
Zondag weer een perfect temperatuurtje. Op het zonovergoten terras deden wij
ons tegoed aan verse croissants en stokbrood, koffie, thee, koffie en daarna
de stappers aan voor een kuier in de buurt van Lasseube. Dat werd een "barre" tocht.
Donker bos, versperde paden, bramenstruiken overal, plotseling dachten wij dat wij op het punt stonden te verdwalen maar zagen wij gelukkig, gelukkig toch weer een wegwijzer! Gered! Wat hadden wij een rode schrammen op onze "schone bene"! Op de terugweg, kastanjes!! Weer de broekzakken vol! Thuis likten wij onze wonden en bedekten ze met een pantalon. Daarna bezochten wij de plaatselijke uitbater voor het nuttigen van ons avondmaal. Kees en Hammy weden met een handdruk en een kus verwelkomt. Ons restte enkel de hand. Een traditionele soep werd de heren geserveerd wij madammekes genoten van een salade met carnard. Glaasje wijn? Mmmmm lekker. Na de maaltijd nog een paar flesjes cola mee voor een afzakkertje thuis. Weer werden Hammy en Kees gekust en konden wij wederom de hand schudden.
Maandag moest Kees vroeg uit de veren om de nodige centjes te gaan
verdienen. Deze dag hebben wij gevieren Pau bezocht. De stad bekeken,
terrasje gepikt, lekkere soekelaatsjes iten en kocht, kastanjes? ja zelfs van
chocola!
Na een zware werkdag van Kees nog even bijkletsen op het Ierse terras aan de
boulevard. De heren met het heuveltreintje naar beneden en wij samen in de
klussebus op naar Lasseube, waar de carnard met smart wachtte tot hij/zij
eindelijk eens gegeten zou worden. Heerlijk gegeten. Onze complimenten aan
kok Hammy, hier kan Jami Oliver nog een puntje aan zuigen!
Gelukkig konden wij nu ook eens een kus weggeven, ten afscheid deze keer.
Kees ging de volgende dag alweer centjes verdienen, wat wil je ook met al
die landgoederen! Hij moest vertrekken op een tijdstip dat wij nog Franse
dromen droomden of sommigen aan het sjakkesjoeren waren.
Dinsdag moesten wij al onze troep opruimen, wat een bende maken die gasten!
Een snel geknoopte waslijn vol fris en schoon wasgoed, dat was hij niet
gewend en plofte met al dat moois pardoes in het lange groene gras.
Nog een laatste ronde met de gehavende blotevoetenbenen door het gras en hup
de klussebus in op weg naar het vliegveld. Nog wel even langs de dependance
van Broer de Ringh, misschien vinden we iets leuks. En ja, een mooie emaille
pot en een wc-papierhouder van een welzeer exclusief fabrikaat!
Nog een laatste kopje koffie op het vliegveld, dikke túten, daar gingen
wij...........................
Lieve Hammy en Kees, bedankt voor jullie gastvrijheid. Zo'n spontaan,
enthousiast en inspirerend stel als jullie, daar zouden er meer van moeten
zijn!!!!!!!!!!!! Tjitske,Cees en Pietsy

• 17 Oktober 2007 - 10:59

Sjirk :

"De barre tocht" wêr't Pietsy hjirboppe oer skriuwt hat wy fansels ek dien. Wa ferdwaald no yn sa'n skytboskje. Dat sil ús net oerkomme. In fles wetter, wat bôle en ûnderweis kastanjes ite, sa soenen we it wol rêde. Underweis hearden we de jagers sjitten op wylde swinen. It wienen minne paden. Toarnstruken moasten oan 'e kant treaun wurde en goed út wer'st rûnst. De hannen en fuotten iepen fan de skerpe toarnen. Mar de kastanjes wienen lekker. It paad waard tichter en tichter en doe kamen we by de grutte beam dy't dwers oer it paad lei. Deroer hinne klimme en ja hear. Ferdwaald! Net te leauwen. By in lyts streamke omheech klunt yn 'e hoop wer in goed paad of it stikje lân. We ha it rêden mar freegje net hoe.
    Pietsy, doe hast in wurd tefolle sein. We ha it paad dêrom omdoopt yn it "Pietsy-paad"